Saturday, April 9, 2011

Kahwin Paksa Apa Pendapat Anda

13.04.2011, Rabu - Pagi tadi terdengar di Suria FM ada masalah seorang nie yang mereka kata ibubapa dan adik beradik sudah setuju untuk menjodohkan seorang perempuan untuk adik lelaki mereka tetapi masalahnya adik lelaki mereka ini mendiamkan diri tanpa memberi sebarang jawapan. Semua ahli keluarga bersetuju untuk memilih perempuan tersebut.

Bagi Syahkan lah yang hendak kahwin nie lelaki tu, biarlah dia sendiri yang buat pilihan. Kita tak tahu apa masalah dia. Mungin ada masalah peribadi, masalah duit, sudah ada pilihan sendiri dan macam-macam lagi. Ada orang kata cinta boleh datang kemudian tetapi zaman sekarang kaedah tu macam sudah tak boleh diguna pakai sepenuhnya. Mencari isteri bukan seperti mencari makanan bila kita lapar kita boleh pergi mana-mana gerai untuk alas perut dan bila makanan disitu tak sedap kita tak mau lagi datang ke kedai tu dan cari kedai lain pula. Mengapa perlu mencarikan jodoh untuknya jika tuan punya diri sendiri masih belum bersedia. Nak melawan cakap ibubapa takut derhaka pula.

Apa pendapat anda dalam masalah ini. Jika sudi jom kita kongsi bersama di ruangan Comment Syah.

3 comments:

Radin87 said...

kahwin paksa tak mengapa syah..jangan tak kahwin sampai ke tua dah la..:)

tengkusyah said...

Radin, Jodoh, Ajal, maut dan Pertemuan Allah Yang Tentukan. Walau bagaimanapun kita kena usaha dan jangan berserah pada takdir sahaja, jika tak berjaya itu adalah ketentuannya.
Yang Penting Kita Jaga Adap, Kelakuan, Amal Ibadat dan Jariah Kita diDunia Nescaya Kita akan mendapat tempat istemewa disisi Allah di kehidupan yang kekal abadi disana nanti. Dunia ini sementara sahaja.

dEa@wanie said...

setiap insan yg bgelar mnsia mempunyai pilihan tersendiri dlm menentukan hidup masing2..kta xleh nk ptikai...knpa dia buat mcm 2,knpa kta buat mcm nie...mnkin ada sebab yg kta xtaw..