Thursday, April 21, 2011

TYT Yang di-Pertua Negeri Pulau Pinang Mengangkat Sumpah Perlantikan Semula

TYT Tun Abdul Rahman Mengangkat Sumpah Perlantikan Semula di Seri Mutiara - Gambar dari Bernama

30.04.2011, Sabtu - Hari ini Yang di-Pertua Negeri Pulau Pinang Tuan Yang Terutama Tun Dato' Seri Utama (Dr.) Haji Abdul Rahman bin Haji Abbas mengangkat sumpah perlantikan semula sebagai Yang di-Pertua Negeri Pulau Pinang yang baru bagi pengal keempat. Istiadat mengangkat sumpah ini dilaksanakan di Seri Mutiara, Pulau Pinang. Pada 19.04.2011 lepas, TYT Tun Abdul Rahman telah menerima Surat Cara Perlantikan bagi tempoh dua tahun daripada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Al-Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin ibni Almarhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah dalam satu istiadat yang diadakan di Istana Negara, Kuala Lumpur.

Turut serta dalam istiadat ini adalah Manta Perdana Menteri Malaysia Tun Abdullah Ahmad Badwi, Ketua Menteri Pulau Pinang YAB Lim Guan Eng dan Timbalan Ketua Menteri II YB Prof Dr. P Ramasamy.

TYT Tun Abdul Rahman dilantik sebagai Yang di-Pertuan Negeri Pulau Pinang buat pertama kalinya pada 01.05.2001 untuk tempoh 4 tahun. TYT Tun Abdul Rahman dilantik semula pada 01.05.2005 untuk tempoh 4 tahun dan kemudiannya dilantik semula buat kali ketiga pada 01.05.2009 selama tempoh dua tahun. Setelah tempoh berkenaan berakhir iannya disambung semula mulai tahun ini.

Tahniah Syah Ucapkan Kepada Yang di-Pertua Negeri Pulau Pinang Tuan Yang Terutama Tun Dato' Seri Utama (Dr.) Haji Abdul Rahman bin Haji Abbas diatas perlantikan ini.

No comments: