Friday, July 22, 2011

Setem Istana-Istana DiRaja

Inilah Dengan Bangganya Syah Memegang Buku Koleksi Setem Istana-Istana DiRaja yang Syah beli petang tadi selepas solat Jumaat.

22.07.2011, Jumaat - Ingat tak entry Syah berhubung Setem Istana DiRaja : http://tengkusyah.blogspot.com/2011/07/setem-istana-diraja.html. Hari ini kebetulan Syah Solat Jumaat di Masjid Negara dan selepas solat tadi Syah singah di Galeri Setem Pos Malaysia di Bangunan Pejabat Pos Besar Kuala Lumpur. Sempat Syah melihat koleksi Setem Istana-Istana DiRaja atau Royal Palaces. Macam biasa sampul surat hari pertama sudah tidak boleh dijual lagi dan pada Isnin lepas Syah MC tu yang tak dapat beli tu. Yang ada folder, Setem dan Buku Koleksi Setem. Fikir punya fikir akhirnya Syah ambil keputusan beli jer buku koleksi setem tu kerana didalamnya ada 20 setem (2 setem setiap Istana) dan penerangan ringkas mengenai istana-istana berkenaan dalam dwi bahasa dengan kadar harga RM25.00.

Masa dikaunter ada seorang pengumpul setem berbangsa cina nak beli buku yang sama dan dia belek-belek semua buku dan jika ada kotor walaupun sedikit dia minta tengok yang baru sampai kerani kaunter perempuan tu macam naik angin dan sound pelanggan tu, satu perkara yang tak sepatutnya dilakukan oleh pekerja Pos Malaysia tu. Syah tanya pengumpul setem ker dan dia kata ya dan dia nak yang terbaik untuk koleksinya sebab tu dia hendak stock yang elok sahaja. Tapi Syah bukan collector dan ambil jer buku tu asalkan iannya tidak koyak atau rosak. Sebagai collector Syah faham perasaan dia.

Setem-Setem nie mempamirkan 10 buah Istana Rasmi Sultan setiap negeri di Malaysia diantaranya, Istana Negara, Kuala Lumpur: Istana Besar Seri Menanti, Negeri Sembilan Darul Khusus ; Istana Alam Shah, SelangorDarul Ehsan ; Istana Arau, Perlis Indera Kayangan ; Istana Maziah, Terengganu Darul Iman ; Istana Anak Bukit, Kedah Darul Aman ; Istana Balai Besar, Kelantan Darul Naim ; Istana Abu Bakar, Pahang Darul Makmur ; Istana Besar, Johor Darul Takzim dan Istana Iskandariah, Perak Darul Ridzuan.

Kepada anda yang masih belum memperolehinya dan ingin memilikinya sudi-sudikan ke pejabat pos dan buat pertanyaan mengenai setem-setem ini samada sebagai koleksi peribadi atau digunakan untuk menghantar kad ucapan Selamat Hari Raya, Ia ia lah........... puasa dah nak dekat nie donk...............

No comments: