Thursday, July 21, 2011

Perjalan ke Office dan Masalah Ponteng Sekolah

21.07.2011, Khamis - Malam tadi jam 23:30hrs Syah dah terlelap kerana mengantuk sangat means tidur awallah semalam. Subuh tadi terjaga jam 05:30hrs terus Syah buat herbalife dan minum sebelum keluar rumah. No.1 Aloe dan No. 2 Tea Syah minum kat rumah manakala N0. 3 Formula 1 tu Syah sediakan dirumah dan bawa ke office sebab nak minum masa lunch nanti. Syah tumpang Muss dan Cd sampai LRT Wangsa Maju. Syah sampai LRT Kerinchi jam 07:50hrs dan ke toilet sekejap untuk buang air kecil dan betulkan baju.

Dlam toilet nampak dua orang budak sekaolah rendah sedang betulkan baju masing-masing dan semasa diluar stesyen Syah nampak dia menuju ke kedai mamak dan Syah tanya "sekolah mana nie" dan mereka jawap "Bangsar". Heran juga Syah mengapa waktu begini ada di LRT Kerinchi. Syah tanya tak sekolah ker dan dia jawab selamba sambil merenung antara satu sama lain "kita nak makan dulu". Sure ponteng budak-budak nie, anggaran darjah 5 atau 6 kot? Masalah seperti nie berlaku dimana-mana sahaja tak kira kampung atau bandar. Rasanya pihak sekolah dan ibu bapa harus memantau anak-anak mereka dan jangan bagi alasan sibuk bekerja atau tak ada masa atau sekolah bagi alasan tak terima laporan.

Syah lihat di LRT Kerinchi niea banyak juga budak-budak sekolah melepak. Anak-anak nielah harapan bangsa dan negara satu hari nanti menggantikan kita semua sebagai pemimpin. Kena disiplinkan mereka nie dari kecil lagi supaya bila dewasa nanti menjadi seorang warga negara Malaysia yang berjaya mempertahankan maruah bangsa dan negara. Anak-anak nielah pemimpin Malaysia dimasa akan datang. Kepada ibu bapa ambil tahulah hal anak-anak jangan tahu beranak jer (maaf kalau terkasar bahasa) dan kepada pihak sekolah cubalah atasi masalah ponteng nie dan bekerjasama dengan pihak-pihak terlibat bagi menangani masalah ini seperti dengan pihak berkuasa tempatan, komplek perniagaan atau stesyen-stesyen LRT dan seumpamanya.

No comments: