Wednesday, July 27, 2011

Abang Tiri Norway's Crown Princess merupakan salah seorang mangsa pembunuhan beramai-ramai di Norway

Mendiang Trond Bernsten

27.06.2011, Rabu - Tentu anda semua maklum berkenaan serangan bom dan tembakan rambang pada 22.07.2011 yang dilakukan oleh seorang lelaki warga Norway, Anders Behring Breivik yang memberikan kejutan bukan sahaja kepada Norway sendiri malahan seluruh dunia yang disifatkan sesuatu yang tidak pernah berlaku dinegara yang aman itu selepas Perang Dunia Kedua. Seramai 76 orang mangsa terlibat dalam insiden ini. Breivik yang menyamar dengan memakai pakaian anggota polis telah melepaskan tembakan kearah sekumpulan remaja yang menghadiri perhimpiunan politik musim panas anjuran parti pemerintah di Pulau Utoeya.

Beliau dikatakan memanggil remaja-remaja itu untuk berkumpul sebelum menembak mereka menggunakan pistol dan rifel. Sebelum itu beliau dikatakan meletupkan sebutir bom ditengah-tengah Bandar Oslo berhampiran pejabat perdana menteri dan beberapa buah bangunan kerajaan. Ada yang menyatakan bahawa beliau mempunyai hubungan dengan kumpulan ekstremis berhaluan kanan dan memiliki dua senjata api yang didaftarkan atas namanya. Beliau juga pernah menulis komen anti-Islam di Internet.

Salah seorang mangsa terawal yang terbunuh dalam insiden ini adalah Trond Berntsen yang merupakan abang tiri kepada Norway’s Crown Princess, Princess Mette-Marit. Perkara ini telah disahkan oleh pihak Istana Norway. Bernsten yang berusia 51 tahun merupakan sorang anggota polis dan sedang bercuti serta menjadi pengawal keselamatan dalam majlis yang diadakan di Pulau Utoya dimana anak lelakinya yang berusia 10 berada di kem berkenaan. Selepas memastikan anak beliau berada dalam keadaan selamat, Bernsten telah menghampiri Breivik setelah mendapat aduan dari pekerja bahawa tingkahlaku suspek yang mencurigakan sebelum beliau ditembak dari jarak dekat.

No comments: