Saturday, July 30, 2011

AEL Yang Ku Syaangi

Syah Mandikan AEL Pagi Nie Walaupun Masa TU Hujan Lebat, Mandi Tetap Madi Yer, N0 Excuse okey.

30.07.2011, Sabtu - Salam Semua, apa khabar harap anda semua dalam keadaan yang memuaskan. Selalu dalam entry Syah sebut mandikan atau start AEL so ini lah si AEL tu kereta Syah AEL 67. Kereta Proton Iswara 1.3 Areoback yang Syah beli pada Disember 2001. Syah sebenarnya tidak ada lesen memandu dan tak tahu memandu dari dahulu sampai hari nie 30.07.2011. Kereta nie saja Syah beli sebagai keperluan jika berlaku emergency. Ada orang mentertawakan Syah kerana beli kereta tapi tak tahu bawa dan Syah jawab satu jer "Lebih Baik Tak Ada Lesen Tapi Ada Kereta Daripada Ada Lesen Tapi Tak Ada Kereta". Apa yang Syah buat hanya start enjinnya tapi bukanlah setiap hari. Syah hanya tahu bawa gear satu dan reverse jer sebab ada juga Syah keluarkan AEL parking depan rumah. Tu jer yang mampu Syah buat untuk AEL. Ada juga niat nak belajar tapi macam rasa takutpun ada dan malas pun ada.

Sebenarnya masa beli kereta nie Syah kena tipu. Syah ngan Azrin cari kat news paper pasal kereta. Akhirnya jumpa satu nombor dan kami call. Target Syah nak bayar RM500++ sahaja dan lelaki tu kata ok tetapi hendak bayar RM2500 sebagai down payment. Tetapi masa sign agreement pinjaman di bank Syah lihat kena bayar RM630.00 dan terkejut Syah sepatutnya RM500 lebih jer. Tak kisahlah dan Syah pun tak perasan kena tipu sehingga kedai kereta call inform kereta dapat lambat. Syah inform lelaki tu janji dapat sebelum hari Raya dan sudah beri down payment tetapi mengapa ansuran mahal. Salesman tu kata tak tahu apa-apa dan mana ada down payment dan katanya kereta dapat lewat mungkin sebulan dua. Salesman inform lelaki tu hanya broker sahaja dan duit tu sebenarnya duit kopi dia uruskan pembelian ini.

Syah call bank mengapa harga kereta Syah RM40,000 lebih walhal kereta tu bukan full accessory yang sepatutnya harga lebih kurang RM 30,000.. ++. Pegawai bank macam lepas tangan kata tak tahu. Rupa-rupanya dalam agreement kereta Syah tu full accessory tapi kereta tu kosong. jadi Syah kena bayar lebih dan seolah-olah tak perlu bayar downpayment. Syah call lelaki tu dan rupanya sebenarnya cara nie untuk mereka yang tak ada duit down payment untuk memiliki kereta dan markup harga. Tak tahulah dia dan bank kowteam apa tapi bank tak mengaku. Syah inform dia saya ada duit untuk bayar down payment dan tak perlu cara ini tapi biasalah namapun penipu dia buat tak tahu jer.

Salesman inform dia boleh slow talk dengan broker tu untuk pulangkan duit Syah sebab Syah dah complain semacam sampai boss dia pun call Syah macam nak marah kat Syah pula. Syah inform Salesman tu saya tak kisah duit tu (sebab Syah dah marah masa tu) tetapi saya nak kereta macam dijanjikan sebelum Raya. Salesman kata tak boleh dan kalau dapatpun dia sanggup potong tangan katanya kat Syah. Syah tak tahu nak buat macam mana dan akhirnya terpaksa refer kat Ayahanda dan macam biasa kena bambu kerana buat sesuatu tanpa inform makbapak. Akhirnya dia minta Syah maklumkan kepada salah seorang kawannya yang masa tu menjadi EXCO Selangor.

Akhirnya YB tu dapat tolong Syah dan Syah juga ada call Proton mengenai perkara ini. Akhirnya orang dari Proton call inform akan dapat kereta tu sebelum raya tetapi Syah tak boleh ambil kerana kereta tu dibawa dari kilang di Pekan, Pahang dan kena inspection di Proton dulu dan dapat seminggu selepas Raya. Syah kata ok tak per. Masa ambil kereta Azrin dan Muss ada sekali, masa tu Muss bertugas di Lahad Datu, Sabah dan kebetulan balik Semenanjung kerana cuti Raya. Salesman tu macam heran dan tanya Syah dapat pula awak kereta cepat yer dan tanya berapa Syah beli plate AEL 67 tu dan Syah diamkan jer. Untung kereta tak dapat sebelum Raya kalau tidak adalah orang kudung tangan sebab dah janjikan?

Lepas beli bawa balik kampung dan masa tu Almarhumah Bonda Saudara Syah Che' Zan Al-Hajjah begitu marah dengan Syah kerana beli kereta tapi tak ada lesen dan tak inform dia. Katannya kalau inform dia nak beli kereta dah lama dia boleh bagi duit down payment dan tak payah bayar banyak dengan bank. Syah diam jer sebab dah salah sendiri dan tak bagitaupun pasal kena tipu kalau tak alamat kena pelempang jawapnya. Almarhumah nie walaupun perempua dia seorang yang tegas dan dialah yang lebih tanggungjawab sedikit menjaga keluarga kami berbanding adik beradik lelakinya yang lain. Walau bagaimanapun dia beri Syah cek RM2500.00 dan siap tulis nota tahniah kerana beli kereta baru. Macam tulah dia tegas tapi sayang pada kami semua. Miss you so much "UCU" things are not going to be the same sekarang nie dalam family.

Ucu pernah cakap pada keluarga "kalau Atan (panggilan manja Syah) tak belajar kereta sekarang tengoklah sampai jadi besi buruk kereta tu baru dia dapat bawa" betul cakap Marhum Ucu sampai sekarang Syah tak ada lesen dan kalau Syah ambil lesenpun kereta tu dah macam dia cakap. Seperkara lagi dia pernah tengok Syah cuba belajar bawa kereta kat kampung dan dia inform Kak Lang Ella yang masa tu ada dalam kereta Marhum Ucu sambil lihat Syah bawa kereta Syah " Kalau aku mati pun tak kempunanlah aku tengok Atan bawa kereta". 1st balik kampung kereta baru, Marhum Ucu sempat bawa kereta Syah pergi rumah saudara kami Kak Nisah. Kereta nie jugalah yang bawa Ku Chik @ Ijat anak bungsu Kak Lang Ella balik rumah dia dari HUKM selepas bersalin.

Kereta nie banyak jasanya terutamanya ia pernah digunakan beberapa tahun oleh Azrin sebelum beli kereta baru dia untuk buat sales dan Syah tak caj apa-apapun. Dia bawapun kira shukur alhamdulillah Kereta nie pernah kemalangan dan sebulan lebih dalam bengkel. Azrin bawa dan Motor langgar dan rosak teruk sampai kena potong bahagian beam pintu belakang dan pintu kiri tak boleh buka serta cermin pecah. Masa tu senja dan kami pergi rumah saudara di Sg Hj Dorani. Budak tu bawa laju tapi untung dia tak mati, walau bagaimanapun jalan tu jalan lurus, jalan motor tu. Risau Syah masa tu takut budak tu meninggal dan yang bawa tu Azrin sehinggakan pada malam tu Syah nampak Marhum Ucu memandang Syah masa Syah baring atas katil, mungkin marhum tahu Syah sedang berduka dan risau. Macam tulah marhum Ucu sentiasa ambil berat pasal keluarga walaupun dah tak ada lagi.

Kereta nie juga pernah kena umpil dan barang-barang kami hilang semasa kami dan kawan Azrin Che Wan dan Yani kepasar malam area rumah Che Wan. Baru-baru nie Azrin ada guna kereta nie untuk angkut pelamin pelanggan mereka ke Klang dan beri Syah RM40.00. Masa balik kampung beberapa tahun lepas kereta nie pernah rosak tengah jalan pagi-pagi buta jam 02:00hrs diarea Kuala Selangor tak silap Syah. Kereta terhenguk-henguk dan bunyi bising kat enjen dan lepas tu kereta tak boleh jalan lagi. Mamat bawa masa tu dan dalam bulan puasa. Untung Abang Tooha ada member dan seattlekan problem nie. Rupa-rupanya gearbox pecah dan kena mahal juga tapi tak ingat berapa. Mekanikpun heran macam mana minyak gear box kereta manual boleh kering. Mekanik tu kata kalau dikesan awal tambah minyak jer dan disebabkan terlambat nahh........ kau beribu kena. Kereta nie juga pernah digunakan untuk jalan-jalan ke, Johor, Melaka,Pulau Pinang dan Kedah serta tugas tahunannya balik kampung bila Hari Raya dan jalan-jalan rumah saudara, Mamat yang Drive.

Tahun nie nampak gayanya AEL tak balik Raya kerana Mamat sudah ada kereta sendiri. Pernah kereta nie ada kawan nak pinjam dan waktu tu Syah tak boleh bagi kerana ianya digunakan. Ada juga kawan Muss nak beli tapi Syah tak mahu jual. Jiran pun ada tanya nak beli tapi the answer in NO. Ada orang tanya tak nak tukar baru ker dan Syah kata Syah tak tahu memandu dan tak ada keperluan nak beli kereta baru walaupun kereta idaman Syah Mercedes .............. tak salah berangan kan? hehehehe.............

8 comments:

Anonymous said...

Abg Syah beli kete nie Dec 2011?? Biar betul.. Nie baru July 2011 kan.. -esqandar copie-

Anonymous said...

La Iswara je...

-Awang Brunei

Syah said...

esqandar thank atas teguran dan Syah dah betulkan. Typing Error sebenarnya 2001 buakan 2011.
Awang Brunei - Yes Iswara Tu jer yang saya mampu dan saya bangga kerana itu kepunyaan saya. Saya tak hidup dengan kata-kata orang.

Anonymous said...

Ingatkan kerabat diraja di Malaysia paling2 bawak BMW atau Jaguar...
-Awang Brunei

tengkusyah said...

Syah bukan Kerabat Diraja Awang.

Anonymous said...

Aik? Syah bukan org kerabat? Ingatkan semua yg guna gelaran Tengku, adalah dr kalangan kerabat diraja... Habis tu lambang besar terpampang kat depan keta tu lambang apa? Ke remote control utk autogate?
- Awang Gombak.

tengkusyah said...

Yer Awang, Itu Remote Control Untuk Auto Gate.

tengkusyah said...

Tak Lah Awang .... itu Lambang yang ada tertulis Maharum Bugis Syah. Saya orang Bugis bukan kerabt Diraja. Itu sahaja yang boleh saya beritahu.