Tuesday, December 6, 2011

Bila Sultan Kedah di Tabalkan Sebagai Agong Baru?

06.12.2011, Selasa - Bila Sultan Kedah di Tabalkan sebagai Agong? Soalan lazim yang selalu ditanya kepada Syah dan baru sekarang Syah berkesempatan menjawabnya. Pada 12.12.2011 Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Al-Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin ibni Almarhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah akan menamatkan tempoh lima tahun baginda sebagai Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Malaysia ke-13 dan akan kembali bersemayam di Terengganu. Pada 13.12.2011 pula akan diadakan Istiadat Melafaz dan Menandatangani Sumpah Jawatan Yang di-Pertuan Agong Ke-14 di Istana Negara oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Al-Sultan Almu'tasimu Billahi Muhibbuddin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu'adzam Shah ibni Almarhum Sultan Badlishah.

Pertabalan ....................... Lama lagi akan ditabalkan iaitu dalam masa empat atau lima bulan selepas Istiadat Melafaz dan Menandatangani Sumpah Jawatan Yang di-Pertuan Agong ke-14. Adalah dijangkakan pertabalan Tuanku Abdul Halim sebagai Seri Paduka baginda Yang di-Pertuan Agong ke-14 dalam bulan April 2012 tahun depan ............... Insyallah. Maklumat ini Syah dapati daripada Unit Protokol BUIPA - Bahagian Istiadat dan Urusetia Persidangan Antarabangsa, Jabatan Perdana Menteri. Jika tarikh 24.04.2012 lagi cantik sebab hari itew birthday Syah.... Boleh?

So kepada yang bertanya sudah terjawaplah soalannya, Elok juga ada yang bertanya kalau tidak kita akan tertanya-tanya kan? By the way terima kasih kepada yang bertanya dan Syah sudah carikan jawapannya untuk dikongsi bersama oleh semua pembaca. By the way, gambar diatas adalah photo Tuanku Abdul Halim sewaktu Muda..................... Handsome Tak? Mestilah Kacak bergaya dari dulu hingga kini dan selamanya.

DIRGAHAYU TUANKU PATIK

3 comments:

Anonymous said...

so..ape beza mjlis angkat sumpah dgn mjlis pertabalan?

Juadah said...

Sayangnya Baginda sultan tiada anak lelaki kan?

Tok Misai said...

Pertabalan pada 11 April 2012 lah...