Tuesday, December 13, 2011

Tuanku Sultan dan Sultanah Negeri Kedah Darul Aman Selamat Tiba di Ibu Negara

13.12.2011, Selasa - Sultan dan Sultanah Negeri Kedah Darul Aman tiba di Komplek Bunga Raya KLIA pagi tadi jam 09:07hrs untuk menghadiri Istiadat Melafaz Sumpah dan Menandatangani Surat Memegang Jawatan Sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-14. Keberangkatan tiba baginda berdua disambut oleh Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim dan isteri Datin Seri Masnah Rais.

Seramai 29 anggota dan pegawai dari Batalion Keenam Rejimen Renjer Diraja mengadakan kawalan kehormat setempat. Baginda berdua kemudiannya ke Dataran parlimen untuk sambutan penuh istiadat.

Baginda sampai ke Dataran Parlimen pada jam 10:00hrs disambut dengan tiupan nafiri oleh 20 anggota dari Rejimen Kedua Kor Armour Diraja. Keberangkatan tiba baginda berdua dijunjung oleh Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri serti isteri masing-masing. Baginda kemudiannya diiringi ke petrana, melintas pasukan kawalan tombak diikuti tabik "Hormat Diraja" oleh pasukan kawalan kehormat dan disusuli lagu Negara Ku oleh pancaragam pusat Rejemin Askar Melayu Diraja dibawah pimpinan Leftenan Nor Azizan Yahya. Serentak dengan itu bendera peribadi Yang di-Pertuan Agong dikibarkan dan diikuti dengan tembakan meriam sebanyak 21 das.

Tuanku kemudiannya memeriksa pasukan kawalan kehormat terdiri daripada 103 pegawai dan anggota lain-lain pangkat dari Batelion Pertama Rejimen Askar Melayu Diraja yang diketuai oleh Mejar Muhammad Abdullah. Kemudiannya bacaan doa berkemundang diudara dibacakan oleh Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Wan Zahidi Wan Teh disusuli tabik "Hormat Diraja" dan Negara Ku.

Baginda berdua kemudiannya menerima mengadap menteri-menteri kabinet dan ketua-ketua jabatan sebelum berangkat ke Istana Negara Jalan Duta untuk istiadat melafaz sumpah jawatan dan menandatangani surat memegang jawatan sebagai Yang di-Pertuan Agong.


Sumber : Bernama

No comments: