Thursday, September 8, 2011

Prince Hishaito Berusia Lima Tahun

08.09.2011, Khamis – Pada hari Selasa lepas bersamaan 05.09.2011 merupakan ulangtahun ke-5 kelahiran Prince Hisahito yang merupakan pewaris tahta ketiga Tahta Bunga kekwa (Jepun) selepas Putera Mahkota Naruhita dan ayahandanya sendiri Prince Akishino yang merupakan putera kepada Maharaja Akihito. Beliau menjadi pewaris ketiga setelah Putera Makota tidak mempunyai anak lelaki. Beliau belajar di sebuah sekolah tadika yang menjadi ahli gabungan Universiti Ochanomizu, Tokyo.

Agensi Istana Diraja dalam kenyataannya memaklumkan bahawa Prince Hishaito begitu berminat terhadap serangga dan kenderaan. Menurut Agensi berkenaan, baru-baru ini Prince Hishaito telah menghadiri lawatan berkumpulan ke Taman Shinjuku Gyeon, Tokyo dan beliau dilihat mengumpulkan kekacang dan memanjat pokok untuk mencari serangga. Manakala ketika di rumah beliau lebih suka melihat buku-buku mengenai serangga dan ikan bersama-sama Ayahandanya.

Prince Hishaito juga kerap menemankan bondanya mengadap nendanya Maharaja Akihito dan Maharani Michiko dan dalam masa yang sama beliau selalu menikmati keindahan alam semulajadi bersama nendanya. Beliau juga membela ulat sutera yang dihadiahkan oleh nendanya Maharani Michiko. Pada Ogos lepas Prince Akishino dilihat telah mengikuti latihan kecemasan bencana alam dan sempat menaiki kereta bomba dan juga ke muzium bagi melihat enjen kereta bomba di muzium berkenaan.

Selamat menyambut ulangtahun tahun Ke-5 Prince Hishaito.

Nota : Gambar terbaru Prince Hishaito dan Prince Akishino - gambar dari The Imperial Household Agency of Japan

2 comments:

Putra Blog said...

salam
Entry seterusnya Kisah Penuh Pengalaman Kebawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Fauziah Bt Almarhum Tengku Abdul Rashid sepanjang 5 tahun bergelar Raja Permaisuri Agong Malaysia(2001-2006)

Next entry will discover about Former Queen Of Malaysia Experience,Her Majesty Tuanku Fauziah Bt Almarhum Tengku Abdul Rashid during her 5 years reign as The Queen of Malaysia.

Mekar said...

Prince Hisahito, anak kepada siapa ya