Thursday, September 22, 2011

Semalam Lambat Giler Hari Nie Terlebih Cepat Plak

22.09.2011, Khamis - Pagi semalam bas hendak ke bandar Rawang lambat bukan main lagi sampai dua jam baru bas ada dan masa balik malam semalam orang lain pula yang bawa dan Syah tanya Abang tu dan katanya bas rosak pagi tu. Pagi nie orang lain pula yang bawa dan cepat lima minit lah plak. Baru keluar pintu pagar bas dah lalu dan untunglah bas tu akan berpatah balik semula kalau tidak jenuh gak nak menunggu di laluan lain. Isteri Chong, jiran sebelah rumah tu ingat bas tu tak berpatah balik dan cara dia bercakap tu macam nak offer hantar Syah ke hujung jalan utama tetapi Syah kata bas tu akan berpatah balik.

Yang Syioknya kalau bas nie cepat, we all akan sampai awal kat KTM dan tak perlu berlari untuk kejar train jam 07:00hrs. Biasanya dah hampir jam 07:00hrs baru nak sampai tu yang lari macam lipas kudung tu kalau tak terpaksalah tunggu next train dan biasalah akan lewat masuk kerja. Tak bestlah kalau asik lewat jer masuk kerja apa pula kata member-member lain dan Syah pula tepat 17:30hrs Syah akan keluar office coz balik Syah akan naik bas untuk cost saving. Dalam train tadi bengang betul dengan seorang lelaki Melayu yang pakai baju batik - confirm kerja gomen. Dahlah tak sabar nak keluar dan boleh berdiri dekat dengan orang walhal stesyen lama lagi nak sampai sampai ada perempuan tu cakap saya nak keluar juga yer.......... Lepas tu dia boleh bersin dua kali tanpa menutup mulutnya.

Bila train berhenti Syah cakap dengan Kakak sebelah Syah tu bersin tak tahu nak tutup mulut dan Kakak tu kata Kurang Ajar tu dan Syah juga cakap aa'aa Kurang Ajar. Rasanya dia dengar dan buat tak tahu jer. Kakak tu lagilah dekat dengan lelaki tu masa dia bersin. Pada anda semua jika menggunakan public transport jagalah juga perasaan orang lain coz dah namapun kita berkongsikan perkhidmatan awam tu. Bercakap pasal kos tadi, Dari Rawang Residence - KTM = RM1, KTM - KL Sentral =RM3.60 dan KL Sentral - Kerinchi - RM1.60. One way kosnya sahaja RM6.20. Harga tiket bas pula hanya RM1.50 dan kos waktu balik RM4.10 dan waktu balik kalau tak naik train boleh jimat RM2.10 sehari. Syah kerja lima hari seminggu manakala Sabtu dan Ahad tak kerja. Biasanya nak jimat Syah akan naik bas waktu balik tu yang sampai rumah jam 21:00hrs tu (9pm).

Kos untuk tambang sahaja lebih kurang RM206.00. Kurang lebih cam tu ler tetapi kalau ada hal nak cepat Syah balik naik train jer dan akan sampai rumah sejam lebih awal daripada naik bas. Lately nie Syah jarang berada di KL Residence dan banyak di Rawang sahaja. Itulah rutin seharian Syah - Subuh keluar kerja dan Malam baru balik rumah semula. Nak buat macam mana nak cari rezeki dan yang pentingnya rezeki tu Halal kan?

No comments: