Friday, September 30, 2011

Public Transport Lengang dan Gotong Royong 5's

30.09.2011, Jumaat - Salam Semua dan apa khabar. Nasib baik pagi nie dapat naik lagi komuter jam 07:00hrs walaupun semput berlari-lari anak tetapi berbaloi. Abang bawa bas tu tanya lagi cepat yer pagi nie.... dan Syah senyum jer dan kata a'aa. Heran sket pagi nie coz dari naik komuter hingga LRT orang tak ramai hari nie. Banyak yang cuti ker? Nape yek.... Hemmmm ... tak tau nape. So selesa sket lah perjalana pagi Jumaat nie dan terima kasih kerana doa dimakbulkan oleh yang MAHA ESA supaya perjalanan pagi nie dipermudahkan.

Sampai office jam 08:15hrs dan nampak staff Jaafar hantar air kerana pagi nie ada gotong royong 5's kat office kami. Atas meja Abg Zul dah ada Nasi Lemak bungkus 60 pax untuk breakfast kami semua. Group Leadership and Talent Management separuhnya ke Muar kerana ibu Zainon Rahman salah seorang anggota mereka di Assessment Center meninggal dunia petang semalam dan akan dikebumikan sebelum Solat Jumaat nie. Pagi nie kami kemas pejabat dan touch-up cat yang sudah rosak. Memang boleh minta kontraktor buat tetapi untuk cat sahaja mereka perlukan kos RM4,000.00. Kami bukannya hendak cat semua cuma touch-up mana yang sudah rosak sahaja, So gotong royong lah jer jawapnya untuk jimatkan kos dan budaya seperti ini memang selalu diamalkan semenjak Dr. Zainal Abu Zarin jadi Big Boss kami.

Bukan sahaja di office malah premise TM lainnya seperti Ibusawat, Pusat Latihan, Kabinet TM dan seumpamanya kami buat program yang sama seperti membersih dan mengecat untuk mengurangkan kos. Gotong royong nie bukan sahaja melibatkan Premise TM tetapi juga surau dan hospital. Untuk program hari nie cat dan peralatan hanya RM94.80 manakala Nasi lemak RM60.00 (60pax) dan Teh O RM50.00 (50pax). Jimatkan.........compare nak bayar RM4,000.00 tue.

No comments: