Sunday, September 4, 2011

Ziarah ke Tanah Perkuburan Islam Danau Kota

04.09.2011, Ahad - Semenjak semalam Syah tak gimana-mana dan rasa boring duduk rumah. Lepas solat Asar tadi hujan dan kemudiannya berhenti. Macam sejuk jer cuaca lalu Syah ambil keputusan keluar tapi kat area sini-sini jer. Fikir punya fikir Syah gi ziarah kubur di Tanah Perkuburan Islam Danau Kota dekat denga rumah Syah. Saja nak tinjau kubur Mahyun Ismail samada sudah ada binaan atau tidak. Sampai jer Syah tengok belum ada binaannya lagi. Selepas sedekahkan Alfatihah kepada ahli-ahli kubur Syah jalan-jalan dalam kawasan tanah perkuburan tu sambil ambil gambar-gambar kubur yang Syah fikir lain sedikit.

Macam-macam bentuk binaan kuburnya ada yang diperbuat daripada kayu, simen, batu, batu mamar, mozek dan granite dengan pelbagai warna, merah, hijau, biru, kuning, kelabu dan lain-lain. Ada juga yang diletakkan batu sahaja sebagai tanda. Kalau nak tengok gambar-gambar selebihnya boleh ke facebook Syah. Syah memang suka melawat kubur terutamanya Makam Diraja. Syah suka melihat struktur binaan dan design makam atau kubur dan secara tak langsung mengingatkan Syah mengenai kematian yang akan datang menjemput kita tak kira masa dan waktu. Bila kita melihat kubur/makam, secara automatik kita akan terfikir sejauh mana amalan kita untuk menghadap Pencipta Yang Maha Esa untuk menempah tiket supaya ditempatkan bersama-sama orang-orang yang beriman dan beramal soleh.

Adalah sejam lebih Syah ronda-ronda dalam tanah perkuburan dan ada juga orang yang confuse tengok apa yang Syah buat tetapi Syah buat biasa jer......Hehehhehe. Dari tanah perkuburan Syah jalan kaki balik KL Residence tetapi singgah kedai Mamak minum Milo Ice jap. Masa kat restoran dah Azan Maghrib lalu Syah balik ke KL Residence. Malam nie Syah makan kuih raya jer tetapi rasa lapo dan Syah buat Mee segera. On the way balik Muss inform tidur ruman Kak Ngah Faziah lagi sebab Kak Ngah nak tolong dia masak untuk kawan-kawan dia datang rumah esok. Confuse gak sebab semalam katanya Kak Ngah nak buat sambal untuk nasi lemak tetapi bila dia balik pagi tadi tak adapun sambalnya pun. Hemmm tak perlah biar je lah malas nak fikir.Malam nie dengan kucing-kicing lagilah jawapnya...... hahahahahah

2 comments:

Anonymous said...

awak ni tak faham atau jahil agama?? mana boleh tangkap gambar sewaktu di tanah perkuboran...?

Anonymous said...

anon... uiks.... kasar nye bahasa tegur org... dahla salah pulak tu...

http://kemusykilan.islamgrid.gov.my/questions/view/43852

tgk reply dari JAKIM.... pihak yg authorized utk komen bab2 agama..