Sunday, November 20, 2011

Beyond The Realm of Conscience

20.11.2011, Ahad - pagi nie Syah menonton DVD kisah mengenai komuniti didalam Istana Diraja China pada zaman dahulu. Suka Duka, Hasad Dengki dan Perebutan Kuasa Didalam Istana yang melibatkan Maharaja, maharani, Gundik-Gundik dan Pekerja Istana. Baru tengok Disk Pertama eposod 1-4 dan ada 7 Disk semuanya dengan 33 episod. Bila hendak habis agaknya tue yer? Cerita nie merupakan cerita bersiri di TV. Inilah kehidupan sebenarnya di Istana dan ianya tidaklah seindah mata memandang.

Kehidupan didalamnya penuh dengan duri dan ranjau dan jika silap langkah maut akan menunggu mereka tak kira siapapun. Salah sedikit sahaja dihukum supaya dijadikan iktibar kepada yang lain. Mana-mana pekerja istana yang bersalah, mayat mereka dibakar dan abunya dimasukkan dalam perigi khas dan tiada batu nisan untuk mereka. Sehingga begitu sekali hukumannya. Maharani Balu pula berdendam dengan gundik-gundik raja dan anak-anak raja yang beribukan gundik, Maharaja yang baru membelakang dan menjatuhkan gundik-gundik raja (bonda tiri Maharaja) dan anak-anak mereka. Macam-macam tetapi kalau hendak difikirkan hingga sekarang perkara seperti ini ada berlaku di Istana-Istana seluruh dunia. Bukan sahaja Istana tetapi dalam kehidupan kitapun ianya berlaku dalam keluarga atau di tempat kerja kita. Mangkuk Ayun kaki bodek.......Kroni .......... ada dimana-mana sahaja.

Syah beli DVD nie di Speedy dengan harga RM59.90. Seronk tengok jalan cerita dia dan prop yang mereka gunakan. Memang gah Maharaja Cina dan komuniti didalamnya serta Istana mereka cukup mewah pada zaman itu dan secara tidak langsung mengambarkan status dan kemajuan temadun mereka dirantau ini. patutlah dalam Sejarah Melayupun dikatakan Sultan Melaka menitahkan Hang Tuah mengadap Maharaja Cina untuk memperisterikan Puteri Hang Li Po. Secara tidak langsung, perkahwinan ini mengeratkan lagi perhubungan dua hala diantara Melaka dengan kuasa besar itu.

1 comment:

Anonymous said...

… Unbelievable , but I just found software which can do all hard work promoting your tengkusyah.blogspot.com website on complete autopilot - building backlinks and getting your website on top of Google and other search engines 1st pages, so your site finally can get laser targeted qualified traffic, and so you can get lot more visitors for your website.

YEP, that’s right, there’s this little known website which shows you how to get to the top 10 of Google and other search engines guaranteed.

I used it and in just 7 days… got floods of traffic to my site...

…Well check out the incredible results for yourself -
http://magic-traffic-software.com

I’m not trying to be rude here, but I believe when you find something that finally works you should share it…

…so that’s what I’m doing today, sharing it with you:

http://magic-traffic-software.com

Take care - your friend Jennifer