Tuesday, November 1, 2011

Doktor Sahkan Syah Mengidap Osteoarthrits Knee

01.11.2011, Selasa - Lebih kurang jam 09:00hrs tadi nurse informed Syah supaya tak kemana-mana kerana Dr. Wong C.C ada di floor nie dan nak jumpa Syah sebentar lagi. Tak lama lepas tu doktorpun datang dan dia informed Syah mengalami Osteoarthrits Knee atau dalam bahasa yang mudah difahamai adalah masalah sakit sendi dibahagian lutut Syah. Biasalah sakit nie selalunya dialami oleh mereka yang berusia 40 tahun keatas dan kebarangkalian kaum wanita mengidapnya adalah tinggi. Doktor kata tak perlu buat scope tetapi kena buat Injection menambahkan gel dalam lutut Syah. Bila Syah semak semula dengan kaunter bila hendak buat injection tu mereka kata tengahari atau petang esok sebab tak boleh buat hari ini kerana bekalannya sudah habis. Doktor inform Syah nak buat pagi ini tadi. Selain daripada injection Dr. Wong kata akan beri Syah ubat juga nanti.

Syah macam confius bila Dr. Wong informed mengenai Osteoarthrits dan dia tengok Syah sedang mentenet lalu dia kata its complicated nak terangkan dan minta Syah google dalam internet dan searach "Osteoarthrits Knee". Cam tu plak ............. dan bila baca taklah complicated manapun ............. Tak tau lah, apa-apapun Shukur Alhamdulillah ianya taklah penyakit yang teruk sangat sampai kena buat operation. Terima kasih atas doa anda semua terutamanya pada keluarga Syah, Pembaca setia Blog tengkusyah.blogspot.com dan kawan-kawan di facebook teutamanya di Group Royal Family of Johor.

Untuk pengatahuan anda semua berhubung Osteoarthrits nie Syah nak share satu Entry dalam Bahasa Malaysia yang Syah google di Internet. Ianya ditulis oleh seorang pelajar tahun 3 di UiTM Puncak Alam program seperti berikut :-



Osteoarthritis lebih mudah dikenali sebagai sakit sendi. Ia merupakan sejenis penyakit sendi yang mempunyai ciri keradangan. Sendi pula ialah bahagian badan di mana dua tulang berlainan bertemu.

Ia berlaku apabila tulang rawan yang membentuk permukaan sendi menjadi haus. Ini akan menyebabkan sendi menjadi bengkak, sakit dan kebas dan menjadi punca kepada kemerosotan sendi tulang yang progresif (penyakit degeneratif sendi).

Keradangan berlaku kerana darah (tidak cukup khasiat) yang dibekalkan kurang meskipun seseorang itu sihat. Ini kerana, tubuh badan tidak boleh menghasilkan zat makanan yang mencukupi bagi menyelaras dan memastikan kadar pemulihan dan pembaharuan yang diperlukan.

Sendi yang selalunya berlaku keradangan adalah lutut. Hal ini demikian kerana, lutut adalah sendi yang menampung berat badan kita dan sentiasa digunakan sepanjang hidup kita.

Berikut adalah tanda-tanda penyakit Osteoarthritis:

  1. Sakit pada sendi yang terlibat.
  2. Kesukaran untuk membengkokkan atau meluruskan sendi akan berlaku.
  3. Sesetengahnya akan mengalami kebengkakan.
  4. Adanya pembesaran tulang sendi.

Golongan yang berisiko tinggi untuk mendapat penyakit Osteoartritis:

  1. Golongan tuadan sudah berumur
  2. Golongan obesiti
  3. Sukan yang menyebabkan impak yang berulang dan memerlukan pergerakan pantas seperti bola sepak
  4. Mengangkat barang-barang yang berat.
  5. Lemah otot paha (quadriceps)
  6. Abnormal tibial rotation

Rawatan perubatan:

Rawatan yang biasa diberikan untuk mengurangkan kesakitan termasuklah non- streoidanti- inflammatory drug (NSAID). Pesakit juga boleh diberikan rawatan glucosamine sulphate bagi mengurangkan kesakitan dan dipercayai boleh memperbaiki sendi-sendi yang terlibat. Malah, bagi pesakit yang tidak dapat menahan kesakitan , mereka boleh diberikan corticosterioid yang bertujuan mengurang proses keradangan dalam sendi.

Selain ubat penahan sakit yang dimakan, ada juga ubat sapu yang diperbuat daripada gel atau krim yang boleh digunakan untuk kelegaan tambahan. Ubat-ubatan ini selalunya tidak lagi berkesan untuk peringkat osteoartritis yang teruk. Ubat-ubat baru seperti glucosamine,chondroitin dan diacerin adalah termasuk dalam kategori ubat-ubat tambahan dan sokongan yang boleh di ambil bersama dengan analgesia.

Ketiga-tiganya bertindak dan mempunyai fungsi yang berlainan.

Glucosamine bertindak dengan mengembalikan cecair sendi dan membantu melicinkan pergerakan sendi. Secara tidak langsung, ia juga mengurangkan sakit sendi kerana geseran.

Chondroitin boleh menahan kerosakan lanjut rawan jika diambil pada peringkat awal osteoartritis

Diacerin pula bertujuan untuk mengurangkan radang di sekitar sendi di samping boleh menolong mengurangkan sakit akibat osteoarthritis.

Ubat jenis suntikan intra-artikular seperti asid hylarunik juga boleh digunakan untuk menambah cecair pada sendi yang bermasalah. Suntikan ke dalam sendi ini boleh memberikan kesan yang cepat dengan mengurangkan sakit dan mengurangkan bunyi geseran (crepitus) akibat dari osteoarthritis.

Pesakit perlu mendapat sekurang-kurangnya tiga suntikan setiap minggu untuk satu rawatan penuh bagi satu-satu sendi. Walaubagaimanapun, kini terdapat produk asid hylarunik yang hanya perlu disuntik sekali sahaja bagi memberikan kesan hampir sama.

Rawatan fisioterapi yang boleh diberikan:

1. Untuk mengawal kesakitan

  • Terapi senaman (Bennell et al, 2005)
  • TENS (Low&Reed, 2003)

2. Untuk mengurangkan kebengkakan jika ada.untuk mengurangkan kebengkakan jika ada.

  • Gunakan ais selama 15 minit

3. Untuk mengekalkan pergerakan sendi ( increase joint range of motion )

  • Lakukan senaman aktif dan pasif ( bengkok dan luruskan kaki )

4. Untuk meningkatkan kefleksibelan

  • senaman regangan ( stretching exercise )

contoh: stretching for hamstring

5. Untuk mengekalkan kekuatan

  • Isometric exercise : static quadriceps, static glutues, inner range quads, straight leg raise.

(penerangan lanjut mengenai exercise ini, link ke http://rinialik.blogspot.com/2010/05/oa-apa-tu.html)

  • Isotonic exercise : knee bend, knee bend with sandbag.

(tahan 5 saat, rehat dan ulang 5 kali. kemudian, progres.)

  • Aerobic exercise : brisk walking, swimming, etc

(20 minit/hari, 3kali/minggu)

  • Proprioceptive Exercise : 1/4 squats, heel raises

( Technical Committee Physiotherapy Profession,2003 )

- Artikel iluvislam.com

No comments: