Pagi nie dari Rawang Residence. Handphone tertinggal di office kerana terlupa nak ambil masa charge baterinya. So pagi nie tak ada alarm tapi still bangun jam 05:00am walaupun tanpa deringan handphone atau kokokan ayam jiran. As usual mandi, solat, bersiap, tunggu bas sambil breakfast dengan Jusmate 5, naik train yang hendak ke Singapura (tak naik komuter today). Everything jalan lancar KECUALI apabila tiba di KL Central. Nak jadi cerita kedua-dua pintu masuk Stesyen KTM Touch & Go Machine di Entrance Gate rosak kecuali satu sahaja yang berfungsi. Bayangkan jika satu train keluar, entrancenya satu jer kena kongsi dengan passanger dari Rawang, Seremban, Kelang dan Sentul. Sampai ada seorang wanit tu menjerit kepada petugas KTM " You All Tak Ada Cara Manual Ker...... We Are in Hurry" dan staff KTM tu tak reti nak jawab apa dan diam sahaja. Orang lain semua sudah panas hati....... tak touch masalah pula nanti nak guna kad tue. Gambar tak ada coz camera Syah rosak, kalau tidak ............ anda semua boleh lihat bagaimana orang ramai mengurumuni satu mesin sahaja untuk touch kad masing-masing.
Ini adalah masalah lazim yang sering berlaku kepada perkhidmatan Touch & Go di LRT atau KTM. Mula-mula dulu bolehlah diterima sebagai kesilapan teknikal dan sebagainya tapi jika kekerapan tu sudah sampai ke tahap maksima ini sudah menjadi sesuat yang serious dan perlu ada penyelesaian secepat mungkin. Keadaan ini menyukarkan kami semua sebagai pengguna. Sistem ada, cangih lagi tu tapi tak dimanage dengan betul menyebabkan sistem yang dikatakan usser friendly tu Tak Friendly Langsung. Pihak pengurusan KTM atau LRT harus berbincang dengan Touch & Go untuk mengatasi masalah ini demi kepuasan pengguna dan mencari penyelesaian terhadap masalah ini secepat mungkin terutamanya yang melibatkan kawasan-kawasan kritikal seperti di KL Central terutamanya. Bila mesin tu rosak yang dapat nama buruk KTM dan LRT juga dan pengguna tak katapun salah Touch & Go. Memalukan negara sahaja kalau pelancung asing menyaksikan apa yang berlaku dalam pengurusan sistem pengangkutan negara kita nie. Tambang makin lama makin naik tapi perkhidmatan yang diberikan kepada pelanggan semakin bertambah buruk dan menyusahkan.
Ini adalah masalah lazim yang sering berlaku kepada perkhidmatan Touch & Go di LRT atau KTM. Mula-mula dulu bolehlah diterima sebagai kesilapan teknikal dan sebagainya tapi jika kekerapan tu sudah sampai ke tahap maksima ini sudah menjadi sesuat yang serious dan perlu ada penyelesaian secepat mungkin. Keadaan ini menyukarkan kami semua sebagai pengguna. Sistem ada, cangih lagi tu tapi tak dimanage dengan betul menyebabkan sistem yang dikatakan usser friendly tu Tak Friendly Langsung. Pihak pengurusan KTM atau LRT harus berbincang dengan Touch & Go untuk mengatasi masalah ini demi kepuasan pengguna dan mencari penyelesaian terhadap masalah ini secepat mungkin terutamanya yang melibatkan kawasan-kawasan kritikal seperti di KL Central terutamanya. Bila mesin tu rosak yang dapat nama buruk KTM dan LRT juga dan pengguna tak katapun salah Touch & Go. Memalukan negara sahaja kalau pelancung asing menyaksikan apa yang berlaku dalam pengurusan sistem pengangkutan negara kita nie. Tambang makin lama makin naik tapi perkhidmatan yang diberikan kepada pelanggan semakin bertambah buruk dan menyusahkan.
No comments:
Post a Comment