Semalam Syah cuti tapi ke office dahulu untuk selesaikan beberapa tugas urgent. Bangun jam 05:00am dan 06:30am bertolak ke pejabat naik LRT coz Syah di KL Residence. Sampai hampir jam tujuh lebih. Selesaikan apa yang patut dan Syah sempat ke food court beli dua bungkus nasi lemak, telur dadar dan ayam goreng untuk Firdaus dan Azam. Naik LRT Kerinci - Ampang Park dan kemudiannya Bas ke Ampang Point. Singgah sekejap belikan Teh O Ice Limau untuk Firdaus, baru ke Ampang Puteri. Syah sampai lebih kurang jam sembilan lebih (tak ingat kul berapa). Azam sudah mula sedar tapi kepalanya agak pening mungkin kesan ubat bius. Jam 10:00am Syah ikut nurse hantar Azam untuk X-Ray. Lepas tu adalah jiran dia datang dan waktu lunch bilik jadi penuh sesak dengan kawan-kawan Azam dari TM sampailah ke petang. Macam-macam mereka bawa buah, biskut dan yang last datang lebih kurang hampir Maghrib dan bawa Pizza Hut. Syah beli buah limau, apple dan jajan untuk Firdaus. Kak lang datang petang lepas lunch, CD hantar dia. Lepas Kak Lang sampai Syah bawa dia ke Pakar Kanak-Kanak untuk periksa Ijat yang selalu mengadu sakit perut sampai menguling-guling. Jumpa doktor dan ambil ubat adalah dua jam lebih menunggu sampai Ijat mengamuk.... katanya bosan dan buat kelakulah dia sampai doktorpun dimarahnya. Hehehehehe. Doktor inform Ijat tak ada apa-apa tapi kena tukar diet dia. Kena makan banyak fibre dan fruits. Sebenarnya Kak Lang inform dia makan nasi sekali sahaja sehari selainnya suka makan junk food dan air gas. Terkebil-kebil Syah tengok muka dia makan ubat. Cd datang amibl Kak lepas maghrib dan sempat makan sama-sama pizza. Kak Lang bagi juga pizza tu pada jiran sebelah yang kebetulan anaknya orang TM juga. Lepas hantar Kak Lang, Syah dan Cd terus balik rumah, Lepas mandi dan solat, Muss ajak keluar makan. Hemmmmm............
Akhirnya dapat juga ambil few gambar Azam guna kamera Kak Lang. Ini gambar semalam 29.07.2010. Masa ini Misi cuba cabutkan saluran tiub darah ditangan Azam tapi macm tak boleh jer.
Tak boleh cabut, tension agaknya dan dia terus inform Syah dengan nada yang agak tinggi tak boleh ambil gambar, ganggu kerja dia dan tutup tirai dengan agak kasar. Dia cakap kuat-kuat sampai satu bilik dengar. Rasa malu juga dengan orang lain especially pelawat dikatil sebelah tapi lantaklah mulut dia nak cakap apa sebab orang sebelah tu pun faham dan tanya nak masuk facebook ker dan Syah inform blog sambil kami ketawa. Agak kurang manis juga cara dia tapi tak perlah... actually dia boleh cakap baik-baikkan sebab masa di HKL hari tu masa jaga Ayahanda, ok jer nurse tu bila Syah rakam aktiviti dia selenggara Ayahanda dan dia akan inform baik-baik jika tak boleh rakam especially masuk nak masuk OT Room. So anda semua jangan ingat semuanya di Hospital Swasta tu semuanya baik perkhidmatannya tapi kadangkala HKL atau Hospital Kerajaan yang lain lebih bagus dari mereka dalam sesetengah perkara. Ingatkan Ampang Puteri ada guideline beri kat staff dia macam mana nak bercakap dengan pelanggan/pelawat tapi .no comment... mungkin minah nie tension masa tu coz tak dapat cabut tiub tu sebab tu dia meroyan kot. Akhirnya dia panggil nurse lain dan nurse tu guide dia macam mana nak cabut alat tu baru ok, tercabut pun. Sah meroyan kerana tension. Tak per bak kata orang belajar dari kesilapan tu bagus dari tak buat silap Dik Oiiiii..........
Lepas tu ada masalah sedikit. Lepas wayar dicabut dibiarkan begitu sahaja dan Azam complain mana Nurse nie sebab tangan dia tak ada penyokong dan rasa sakit sedikit. Sampai dia gumpalkan kain selimut untuk menyokong tangannya. Lepas tu baru dia masuk semula dan inform suruh tunggu sebab nak cari plaster untuk tampal plaster yang dia buka tadi. Agak lama juga menunggu. Syah dengar dia inform untuk sementara dia plaster yang pendek coz yang panjang tak ada. Rupanya dia cari plaster panjang rupanya dan terpaksa letak dua plaster pendek. Macam budak baru jer Misi nie. Actually Syah tak heranpun dengan apa yang dia cakap tu dan ingat nak complain cara dia handdle pelanggan/pelawat tapi tak per lah ... small matters jer. Tapi kadangkala small matters count terutamanya jika kita berurus dengan orang ramai. Syah cadangkan Ampang Puteri memberi latihan dari masa kesemasa terutamanya mengenai Stress Management untuk staff mereka. Jika sudah ada BAGUSLAH.
Tak boleh cabut, tension agaknya dan dia terus inform Syah dengan nada yang agak tinggi tak boleh ambil gambar, ganggu kerja dia dan tutup tirai dengan agak kasar. Dia cakap kuat-kuat sampai satu bilik dengar. Rasa malu juga dengan orang lain especially pelawat dikatil sebelah tapi lantaklah mulut dia nak cakap apa sebab orang sebelah tu pun faham dan tanya nak masuk facebook ker dan Syah inform blog sambil kami ketawa. Agak kurang manis juga cara dia tapi tak perlah... actually dia boleh cakap baik-baikkan sebab masa di HKL hari tu masa jaga Ayahanda, ok jer nurse tu bila Syah rakam aktiviti dia selenggara Ayahanda dan dia akan inform baik-baik jika tak boleh rakam especially masuk nak masuk OT Room. So anda semua jangan ingat semuanya di Hospital Swasta tu semuanya baik perkhidmatannya tapi kadangkala HKL atau Hospital Kerajaan yang lain lebih bagus dari mereka dalam sesetengah perkara. Ingatkan Ampang Puteri ada guideline beri kat staff dia macam mana nak bercakap dengan pelanggan/pelawat tapi .no comment... mungkin minah nie tension masa tu coz tak dapat cabut tiub tu sebab tu dia meroyan kot. Akhirnya dia panggil nurse lain dan nurse tu guide dia macam mana nak cabut alat tu baru ok, tercabut pun. Sah meroyan kerana tension. Tak per bak kata orang belajar dari kesilapan tu bagus dari tak buat silap Dik Oiiiii..........
Lepas tu ada masalah sedikit. Lepas wayar dicabut dibiarkan begitu sahaja dan Azam complain mana Nurse nie sebab tangan dia tak ada penyokong dan rasa sakit sedikit. Sampai dia gumpalkan kain selimut untuk menyokong tangannya. Lepas tu baru dia masuk semula dan inform suruh tunggu sebab nak cari plaster untuk tampal plaster yang dia buka tadi. Agak lama juga menunggu. Syah dengar dia inform untuk sementara dia plaster yang pendek coz yang panjang tak ada. Rupanya dia cari plaster panjang rupanya dan terpaksa letak dua plaster pendek. Macam budak baru jer Misi nie. Actually Syah tak heranpun dengan apa yang dia cakap tu dan ingat nak complain cara dia handdle pelanggan/pelawat tapi tak per lah ... small matters jer. Tapi kadangkala small matters count terutamanya jika kita berurus dengan orang ramai. Syah cadangkan Ampang Puteri memberi latihan dari masa kesemasa terutamanya mengenai Stress Management untuk staff mereka. Jika sudah ada BAGUSLAH.
Nie lah dinner malam tadi, actually Syah tak makan lepas jam 07:00pm tapi hari ini cas pantang lah. Syah makan Tom Yam Sayur Puteh, Blanded Apple Jus dan Kerabu Betik. Cd pula makan Nasi Goreng Thai, Kerabu Mangga dan Muss Macam Yee Mee (tak ingat) dan Lala Masam Manis. Cd dan Muss kongsi Blanded Mango dan Watermelon. Balik tu Syah dan Muss minum green tea. Paginya Syah breakfast Jusmate 5. Malam nie tak sempat.
Ini gambar semalam, 28.07.2010. Masa ini Azam sedang dibawa semula ke Wad 433, Tingkat 4, Ampang Puteri. Pembedahan tangannya mengambil masa lebih kurang dua jam. Masa tanya nurse kat wad yang menolak katil Azam ke Operation Theater (OT) Room katanya 1/2 jam sahaja gerudi siaplah. GERUDI ...... bergurau misi tu kot? Heheheheh. Mereka tak tahu sebab mereka bukan nurse kat OT Room kot?. Tapi cuba bayangkan jika anda ada saudara yang akan menjalani operation nurse kata 1/2 jam dan kita pula tunggu hampir tiga jam. Apa perasaan anda?. Bagi Syah sebagai pekerja kita kena tahu semua benda walaupun bukan secara detail kerana jika ada pelanggan luar/dalam membuat pertanyaan kita akan dapat membantu mereka. Maksudnya kita kena jadi responsive dan bukan kata itu buka kerja saya, saya tak tahulah Encik/Puan. Jangan sesekali buat macam ini kerana ianya akan memalukan company anda. Tazkirah Pagi Jumaat nie...... heheheheh
Kami semua menunggu di Waiting Room OT, Aras dua, semasa Azam sedang menjalani pembedahan. Bila selesai tanya Nurse OT dan dia inform pembedahan sahaja mengambil masa dua jam. Actually Azam kat dalam tu tiga jam dan nurse inform banyak prosidur mereka lakukan sebelum dan selepas pembedahan. Sebab itulah we all semua tunggu lebih kurang tiga jam tu. Bila ada benda yang dia tak pasti jawapannya nurse tu inform Encik kena tanya doktor perkara ini? dan kitapun fahamlah. Ha........... macam nielah cara yang betul nak handle pelanggan dan jangan fikir diri sendiri sahaja yang tension coz keluarga orang yang masuk hospital tu lagi tension. Ialah bak kata orang dalam setandan pisang taklah semuanya busukkan? Sepatutnya semua nurse kena ada attitude macam nie.
Kami semua menunggu di Waiting Room OT, Aras dua, semasa Azam sedang menjalani pembedahan. Bila selesai tanya Nurse OT dan dia inform pembedahan sahaja mengambil masa dua jam. Actually Azam kat dalam tu tiga jam dan nurse inform banyak prosidur mereka lakukan sebelum dan selepas pembedahan. Sebab itulah we all semua tunggu lebih kurang tiga jam tu. Bila ada benda yang dia tak pasti jawapannya nurse tu inform Encik kena tanya doktor perkara ini? dan kitapun fahamlah. Ha........... macam nielah cara yang betul nak handle pelanggan dan jangan fikir diri sendiri sahaja yang tension coz keluarga orang yang masuk hospital tu lagi tension. Ialah bak kata orang dalam setandan pisang taklah semuanya busukkan? Sepatutnya semua nurse kena ada attitude macam nie.
Family Syah yang ada pada malam tu , Muss, Cd, Kak Lang Ella, Firdaus, Ku Chik (Ijat), Razak, Rahimah, Ajim dan Adik Rahimah. Kak Lang sibuk melayan panggilan telefon dari saudara-mara yang bertanya khabar perkembangan terbaru Azam. Syah tanya Kak Lang Ella nape pakai tudung biru, baju merah dan kain hijau. Katanya dia nak cepat dan pakai apa sahaja yang sempat dicapai. Yer lah sapa tak sapapun, kalau suami sendiri kemalangan, kalau boleh masa tu juga dia nak bersama-sama dengan Azam untuk lihat keadaan suaminya tapi tak dapat kerana dia tak berani nak memandu sampai ke Ampang Point dan dia sendiri tak tahu Ampang Puteri tu diarea mana. So Kak Lang terpaksa tunggu Razak fetch dia ke Ampang Puteri. Razak dari Bangi dan bertolak selepas balik kerja.
No comments:
Post a Comment