Saturday, July 24, 2010

Najib Sambut Hari Lahir - 24.07.2010

Syah mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Hari Lahir ke-57 kepada "Malaysian Birthday Boy" yang amat kita sayangi tak lain tak bukan Perdana Menteri kita YAB Dato' Seri Haji Mohd. Najib bin Tun Haji Abdul Razak atau lebih mesra dengan panggilan Najib Tun Razak. Beliau dilahirkan pada 23 Julai 1953. Tahukan anda bahawa anak sulung kelahiran Kuala Lipis, Pahang ini mempunyai darah keturunan diraja Bugis disebelah ayahnya iaitu Mantan Perdana Menteri Malaysia kedua iaitu Tun Haji Abdul Razak bin Haji Dato' Hussein Al-Haj. Najib merupakan keturunan bangsawan suku Makasar. Jalur keturuna Najib bermula dari Raja Gowa (kerajaan makassar) ke-16 bernama I Mallombasi Daeng Mattawang Karaeng Bonto Mangape Muhammad Bakir yang bergelar Sultan Hasanuddin memiliki putra bernama I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone atau Sultan Abdul Djalil Tumenanga ri Lakiung, Raja Gowa ke-19. Salah satu dari putera Sultan Abdul Djalil ini merantau ke Pahang, dan merupakan keturunan Najib Tun Razak.


Malam tadi satu majlis doa selamat dan kesyukuran sempena ulang tahun kelahiran beliau yang ke-57 telah diadakan di Seri Perdana. Turut serta dalam majlis ini adalah Datin Seri Rosmah Mansor dan dua orang anak mereka Nooryana Najwa dan Nor Ashman Razak, Bonda Najib, Tun Hajah Rahah binti Dato' Mohd Noah, TPM Tan Sri Muhyiddin Yassin dan isteri Puan Sri Noorainee Abdul Rahman, Menteri-menteri Kabinet, Menteri Besar, Ketua Menteri, para pemimpin Umno dan komponen Barisan Nasional yang lain. Majlis dimulakan dengan sembahyang Maghrib, diikuti bacaan doa selamat dan tahlil, solat Isyak dan seterusnya solat hajat. Dalam majlis makan malam pula, Najib memotong pulut kuning dengan diiringi nyanyian Selamat Hari Jadi daripada para jemputan.

Najib Tun Razak bersama keluarga. Cuba teka mana satu dia "Birthday Boy" itew................... Jawapannya sudah tentulah dibelakang Ayahnya Tun Razak, sebab itu beliau mengikuti jejak langkah ayahnya sebagai PM Malaysia bak kata orang kemana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi. Najib berkahwin buat pertama kali pada 1976 dengan salah seorang kerabat DiRaja Kelantan iaitu Tengku Puteri Zainah bt Tengku Eskandar. Walau bagaimanapun jodoh beliau tidak panjang dan berpisah pada 1987. Najib kemudiannya berkahwin dengan Rosmah Mansor hingga sekarang. Hasil daripada dua perkahwinan ini Najib dikurniakan dengan lima orang cahayamata iaitu Mohd Nizar, Puteri Norliza, Mohd Nasifuddin, Nooriyana Najwa dan Nor Ashman Razak.

Akhir Kata Selamat Hari Lahir kepada PM Yang Amat Kita Kasihi Semuga DiPanjangkan Umur dan DiMurahkan Rezeki disamping Dapat
Mentadbir Kerajaan Malaysia dengan Adil dan Saksama.


AMIN

No comments: