Thursday, June 21, 2012

Perkhidmatan Talian TM dan Pejabat Tanah Selayang Mendukacitakan

21.05.2012, Khamis - Gambar nie Syah ambil pagi tadi sekembali dari Pekan Rawang beli keperluan dapur. Balik jer dari pekan Syah bersihkan kawasan depan rumah dan hari nie dua kali bengang.  Pertama dengan TM dan kedua Pejabat Tanah Selangor.  Actually telefon Syah rosak since Februari 2012 kerana bila call rumah dapat kat rumah orang lain.  Complain kat 100 dan jadinya tak ada line terus.  Complain beberapa kali dan staff masuk rumah buat inspectionpun tak settle juga.  Last mereka datang technician inform sebenarnya line Syah tak ada tetapi mereka heran mengapa internet ada.  Mereka akan buat siasatan tetapi hingga sekarang sunyi sepi.

Dan menyakitkan hati lagi setiap kali complain kat 100 ada sms datang kata masalah sudah diselesaikan tetapi hampeh.  Tension tak dapat guna phone exspecially hendak hantar fax. Semalam kesabaran Syah dah tak terkawal dan call 100 dan lepas geram dekat mereka.  Pagi nie pula dapat sms kata phone ada outstanding dan call 100 dan beri account number tu dan rupanya bukan nombor Syah.  Bila tanya siap punya number mereka kata rahsia.  Mengamuk Syah dan minta mereka delete nombor phone Syah supaya tak terima lagi sms tu. Syah mengamuk sebab benda ini pernah berlaku beberapa bulan lepas dan Syah maklumkan perkara yang sama tetapi kali nie dapat lagi sms tu. Tak tahu mengapa akaun orang lain referralnya nombor phone Syah.

Memang Syah pekerja TM tetapi ini sudah melampau, sebagai staff Syah beri peluang kepada mereka tetapi mereka main-mainkan kita balik. Cuba bayangkan kalau jadi kat pelanggan ........... disebabkan segelintir staff tak bertanggung jawab, jadi busuk nama TM dan orang tak akan percaya perkhidmatan yang ditawarkan TM dan beralih kepada pesaing yang lain. Siapa yang rugi TM juga.

TM tu satu hal, Yang nie Pejabat Tanah pula.  Dah tujuh tahun Syah beli rumah Rawang Residence baru hari ini sampai Cukai Tanah dengan late charges sekali berjumlah RM461.20 dan kena bayar dalam masa seminggu.  Call pegawai berkenaan dan minta wavekan late charges tetapi mereka kata kena datang Pejabat Tanah Selayang dan isi borang.  Belum tentu dapat depend keputusan Pegawai Daerah.  Syah tanya berapa lama dan mereka jawab jika Pegawai Daerah ada cepatlah. 

Masalahnya dulu Syah pernah tanya mengapa tak dapat bill dan mereka kata kena datang dan bawa S&P.  Syah maklumkan geran rumah Syah dibawah nama Perbadanan Menteri Besar Selangor dan mereka informed memang tak perlu. Bila periksa tadi katanya Syah ada buat pertukaran kenama Syah pada 2011 dan itu sebab semalam mereka hantar "Surat Cinta" tu.  Mana ada ..........? dan rasanya itu kerja merekalah yang tukar dan Syah kena bayar backdated tu.  Syah tak kisah pasal bayaran tu tetapi terkilan pasal mereka kenakan denda tu.  Dua-dua pihak salah sebenarnya dalam hal nie. Malas betullah dan hendak pergi Selayang tu memang problem jika tak ada kenderaan.  Biasalah pejabat kerajaan   nie mereka buat ditempat yang jauh terpencil macam tempat jin bertendang dan public transport kurang. Sakit betul hati tetapi bayar jer lah........memang BODOH semuanya.

1 comment:

Skudal said...

sabar......nak buat macam mana..kadang pernah kena macam tu... karenah birokrasi pun ada...