Sunday, January 22, 2012

Kenyataan Sultan Yogyakarta - Presiden Hanya Dari Orang jawa Tak Relevant Lagi

22.01.2011, Ahad - Bernam hari ini dipetik dalam laporannya yang diambil dari portal vivanews memaklumkan bahawa Sultan Yogyakarta, Sri Sultan Hamengku Buwono X dalam kenyataannya memaklumkan Pemilihan Presiden Indonesia haruslah daripada orang jawa sudah tidak relevant lagi buat masa ini. Sultan Yogyakarta merupakan satu-satunya "Sultan" di Republik Indonesia yang mendapat keistemewaan dipilih secara automatik sebagai Gabenor Provinsi Daerah Istemewa Yogyakarta yang merupakan jawatan yang setara dengan Ketua Menteri di Malaysia.

Kenyataan ini dikeluarkan semasa majlis perbincangan budaya di Jalan Ampera Raya, Kemang, Jakarta Selatan Semalam 21.01.2012. Sultan Yogyakarta juga merupakan ahli politik kanan parti Golkar, Gambar diatas diambil semasa beliau berucap di majlis berkenaan. Sultan Yogyakarta memaklumkan :-

Ia bergantung kepada rakyat pada masa mereka masuk tempat mengundi. Yang masuk tempat mengundi bukan hanya orang jawa. Orang seluruh republik Indonesia yang mempunyai hak memilih. Yang diaspirasikan, terserah pada masa mereka ditempat mengundi.

Menurut Sultan Yogyakarta lagi pertimbangan para pengundi dalam menentukan calon presiden bergantung kepada kelayakan menurut pandangan para pengundi sendiri dan semua faktor boleh menjadi pertimbangan seperti kualiti calon, etnik, agama dan sebagainya. Semenjak kebelakangan ini parti politik hanya menghasilkan para pemimpin dari kalangan mereka yang berduit. Pemimpin parti tidak selalu menjadi presiden Indonesia atau gabenor di peringkat provinsi (negeri)

Golkar kini dipimpin oleh tokoh politik bukan jawa dan merupakan seorang terkaya di Indonesia, Bapak Aburizal Bakrie yang bakal dicalonkan oleh parti Golkar untuk bertanding jawatan Presiden Indonesia pada pilihan raya Umum Presiden Indonesia pada tahun 2014.

Sumber :- Bernama / Vivanews

No comments: