Saturday, January 29, 2011

Menguruskan Rumah Country Homes, Rawang

29.01.2011, Sabtu - Jam 07:40hrs Syah sudah keluar rumah untuk tunggu bas disimpang jalan Rawang Residence Syah kerana hendak ke rumah sewa Syah di Country Homes. Masa tunggu bas Syah nampak Azrin keluar untuk betulkan keretanya kerana mereka sekeluarga hendak ke Johor ada saudara kahwin. Sementara tunggu bas sembang sekejap dengan dia. Jam 08:05hrs bas sampai dan Syah naik bas. Actually Syah telah buat appointment dengan Eu Electric Service untuk betulkan power point dibahagian dapur yang telah rosak. Syah juga akan cari plumber untuk betulkan sinki dibilik air atas yang ada air meleleh keluar. Tapi plumber Syah kena cari sebab tak buat appointment lagi. Sebenarnya kerja-kerja nie Syah sudah janji dengan Kak Lang Ella untuk gunakan perkhidmatan kontraktor yang renovate rumahnya tetapi last minute cancelled kerana Kak Lang Ella inform rumah dia tak siap lagi. So malas nak kacau.

Bas ke Country Home pula lambat bertolak, tension juga dan jam sudah hampir 09:30hrs dan appintment jam 10:00hrs. Masa dalam bas Ah Hock dari Eu Electric Service call sudah ada depan rumah. Syah minta dia tunggu dan inform I am on my way............. Hehehehe. Awalnya dia datang, itulah bezanya cara kerja orang cina yang kebanyakannya menepati waktu. Sampai di Country Home, Syah singgah dikedai Hardware untuk minta nombor plumber dan Nonya tu berikan Syah dua contact number. Dari kedai Syah jalan kaki ke rumah sewa Syah dan lihat mereka sudah menunggu.

Setelah membuat pemeriksaan, Ah Hock maklumkan power point tu rosak dan perlu diganti. Dia kena buat wiring dari MCB Unit dan akan buat casing supaya wayar tu nampak kemas melalui ruang tamu ke dapur dan letakkan wire tu diatas ikut siling. Katannya satu point RM280.00 dan Syah ada dua tetapi Syah kata buat satu sahaja dan dia sambungkan satu wayar untuk dua power point tetapi katannya tak boleh guna voltan yang besar sekaligus, contohnya masak air dan masak nasi kerana akan guna power banyak dan lama-lama akan merosakkan power point berkenaan.

Bila dialihat MCB Box Syah jenis lama yang diperbuat dari kayu dan dia cadangkan Syah tukar yang baru. Ketawa diatengok benda tue. Ialah rumah sewa Syah nie rumah lama tahun 1990an dan Syah fikir lebih baik Syah ganti untuk memudahkan penyewa Syah. Walaupun Syah tak stay kat rumah nie tetapi kualiti rumah kena jaga juga kerana iannya harta kita kan? Lama dia membega dua perkara tu adalah dekat empat jam. Bila everytihing beres Syah bayar upan dia RM520.00.

Kebetulan Syah check lampu tangga dan Syah dapati kejap ada kejap tak ada. Cepat-cepat Syah panggil Ah Hock yang telah masuk lori dan minta tolong betulkan suis tu. Pada mulanya dia kata nanti lain kali datang tetapi Syah minta tolong dan akhirnya dia cair juga dengan permintaan Syah. Dia kata hendak ke bandar Rawang beli suis tetapi Syah kata kat Country Homes pun banyak kedai hardware. Katannya saya caj RM25.00 dan Syah kata ok. Semasa pasang suis tu Syah inform suis nie double, boleh buka dari atas dan bawah. Terbeliak dia tengok Syah kerana dia beli yang single punya. Syah kata you sudah tengok tadikan ? takkan you tak perasaan. Dia sekali lagi ke kedai dengan lorinya yang besar tu untuk tukarkan suis dan kata ini kena caj RM30.00 kerana dua kali dia ulang alik ke kedai. Bila sudah siap pasang Syah bayar RM25.00 jer dan dia kata ok sambil Syah ucapkan Kong Hi Fatt Coy pada dia. Sesiapa yang hendak dapatkan perkhidmatan Ah Hock boleh call beliau di talian 012 3123869. Semua kerja berhubung kerja-kerja elektrik dia buat termasuk jual aircond baru dan terpakai. Dia ada kedai di Bukit Beruntung. Shukur Alhamdullilah Allah makbulkan doa Sya supaya urusan rumah sewa Syah berjalan lancar.

Masa Ah Hock buat kerja, Syah ke hulu ke hilir di kawasan taman untuk mencari plumber. Penat telefon jer semuanya tak mahu. Syah juga pergi ke rumah-rumah yang sedang buat renovation untuk cari plumber tapi semuanya hampa. basah kuyup dengan peluh dan dalam hati berdoa agar Syah sabar dengan dugaan ini dan permudahkan urusan Syah. Hari tu masa Syah ke Country Homes bersihkan rumah, Syah tanya kontraktor yang buat rumah belakang Syah dan kebetulan dia jiran Syah juga dan minta betulkan paip air dan dia menolak atas alasan sedikit sangat kerjanya. Yanto yang Syah biasa suruh dia buat kerja-kerja plumbing di Country Homes juga tak available hari ini dan hanya free hari Selasa sahaja.

Akhirnya Syah ke kedai hardware dan nak beli pelekat batang paip. Masa berbincang dengan tauke tu dia cadangkan seorang warga bangladesh yang kebetulan datang kedai dia beli barang. Syah tak sempat hendak bercakap dengan that guy tapi tauke tu berikan nombor telefonnya. Namanya Rashid dan terus call dia. Mulanya dia kata ada kerja tetapi bila Syah merayu pada dia dia kata tengok nanti bila kerja dia siap dia call. Semasa Syah di rumah dia call dan kata hendak datang.

Bila dia tengok sinki Syah dia cadangkan Syah tukar pipeing supaya kebocoran tu dapat dielakkan. Macam power point tu juga, rumah lama kan? Heheheheh .............. Dia caj RM90.00 dan Syah minta kurang RM80.00 dengan muka kesian Syah dan akhirnya dia setuju. Dua kali dia berulang alik ke kedai untuk beli bahan-bahan yang diperlukan. Dia juga boleh buat table top untuk toilet dan berbagai kerja seumpamanya. Memang kemas kerjanya dan jika anda inginkan perkhidmatan Rashid, dia boleh dihubungi melalui talian 017 3456550. Rashid nie sudah 20 tahun menetap di Malaysia dan berkahwin dengan wanita Indonesia dan dikurniakan dengan dua orang cahayamata.

Selepas semua kontraktor balik, Syah lihat ada sms daripada my new tenant, Noor Aini inform mungkin dia datang lambat kerana jalan jem. Katanya "Syah, saya maybe lambat sedikit ...baru jer masuk guthrie". Sebenarnya dia sms dah lama tapi Syah tak perasan dan bila nak jawab SMS tu, muncul jer kereta dia depan rumah. Syah brief sedikit berkenaan rumah tu dan serahkan kunci dan agreement. Aini serahkan RM1400.00, RM1000.00 deposit dan RM400.00 sewa bulan Februari 2011. Syah inform akan datang semula untuk collect agreement dan kain langsir selepas tahun baru cina. Aini datang dengan member baiknya orang Johor. Syah sempat minta plastik sampah dengan jiran sebelah rumah. Jiran Syah tu ada kedai tom yam di Country Homes. Bila Syah tanya berapa sewa katanya RM350.00 dan Syah terperanjat sebab rumah tu rumah tepi. Kakak tu inform awak sewa RM400.00 tak mengapa sebab rumah cantik tapi rumah dia katanya tuan rumah tak baiki kerosakan dan lalangpun dia sendiri yang tebas. Selepas selesai urusan dengan Aini, Syah balik ke Bandar Rawang, Aini sempat tanya naik apa dan Syah kata bas.
Dari bandar Rawang, Syah naik Komuter ke KL sebab boring pula sorang-sorang dirumah. Dari Rawang terus ke Mid Valley naik Komuter. Di Mid Valley Syah makan Sup Sayur, Cendawan dan Mee Bayam di Food Junction. Lepas tu Syah beli air longan dan jalan-jalan sekejap dan jam 17:45hrs Syah bertolak semula ke Stesyen Komuter Mid Valley untuk balik Rawang. Di Pekan Rawang Syah beli kuaci dan dua biji jagung rebus. Sampai rumah macam biasa selepas Maghrib. Sekarang jam 22:42hrs dan sebentar tadi baru call Azrin tanya pasal orang-orang kampung di Pontian.

Shukur Alhamdullilah Kehadrat Allah SWT Kerana Semuanya Berjalan Lancar Walaupun Banyak Dugaannya dan Syah Terpaksa Lakukannya Bersendirian.

No comments: