Wednesday, January 12, 2011

Hari Hol Almarhum Sultan Iskandar

Gambar diambil dari Berita Harian

12.01.2011, Rabu - Semalam 11.01.2011 merupakan Cuti Umum di Johor sempena Sambutan Hari Hol Almarhum Sultan Iskandar. Hari Hol merupakan hari memperingati kemangkatan Sultan Johor terkemudian. Pada hari ini baginda Sultan dan kaum kerabat diraja Johor akan melawat Makam Diraja Mahmoodiah dan mengadakan bacaan tahlil. Jika dahulu iannya dikenali sebagai Hari Hol Almarhum Sultan Ismail yang disambut pada 19 Jun setiap tahun tetapi selepas kemangkatan Almarhum Sultan Iskandar pada 22.01.2010 iannya ditukar kepada Hari Hol Almarhum Sultan Iskandar dan tarikhnya telah dipinda kepada 11 Jan setiap tahun atau mengikut kalendar Islam pada bulan Safar. DYMM Sultan Johor dan kerabat Diraja melawat makam diraja pada sebelah pagi. Seperti amalan biasa apabila melawat makam, Tuanku menabur bunga dan menjirus air mawar di Makam Almarhum Sultan Iskandar, Almarhum Sultan Ismail dan Almarhumah Sultanah Aminah sebelum bacaan doa disempurnakan oleh Mufti Johor, Dato' Mohd. Tahrir Shamsuddin. Selepas bacaan doa Tuanku dan rombongan berangkat ke Masjid Abu Bakar untuk Majlis Bacaan Tahlil. Majlis berakhir sekitar jam 11:00hrs.

Turut serta dalam majlis ini adalah, Tunku Mahkota Johor, YAM Tunku Ismail ibni Sultan Ibrahim, Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman, EXCO Kerajaan Negeri Johor, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussin Onn, Speaker Dewan Undangan Negeri Johor, Datuk Mohd Ali Hassan, Pengerusi Jabatan Agama Negeri, Datuk Zainal Abidin Osman, Pengarah Majlis Agama Islam Johor (MAIJ), Elias Hasran dan Penasihat MAIJ, Datuk Nooh Gadut.

ALFATIHAH ............ kepada Almarhum Sultan Iskandar ibni Almarhum Sultan Ismail. Semuga Allah Menempatkan Roh Baginda Bersama-sama Orang-Orang Yang Beramal Solleh. AMIN.

No comments: