Sunday, March 31, 2013

Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj Meletakkan Batu Asas Bangunan Hotel Genting

31 Mac 2013, Ahad :-

Cakap sahaja pasal Genting Highland semua orang mesti tahukan? terutamanya apabila tiba musim cuti sekolah/cuti umum ianya menjadi pilihan utama untuk bercuti dan menikmati udara sejuk seperti berada di negara "orang putih". Hehehehe............ Tahukah anda pada hari ini dalam tahun 1969, Perdana Menteri Pertama Malaysia, Yang Amat Mulia Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj telah meletakkan batu asas bangunan Hotel Genting.  Turu hadir dalam majlis perletakan batu asas  bangunan Hotel Genting adalah Tun V.T. Sambanthan, Menteri Kerja Raya, Pos dan Telekom serta Pengerusi Syarikat Genting Highland Berhad, Tan Sri Mohamed Noah (datuk kepada YAB Datuk Seri Najib Tun Razak disebelah bondanya). Dalam ucapannya Almarhum Tunku Abdul Rahman mengucapkan terima kasih kerana ada syarikat persendirian yang sudi membantu kerajaan memajukan pusat peranginan ini dan berharap Genting Highland  akan menjadi pilihan utama pelancung untuk dikunjungi. 

Harapan Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj telah dapat direalisasikan apabila Genting Highland begitu pesat membangun sekarang dan menjadi tumpuan warga Malaysia dan pelancung untuk dikunjungi.  Genting Highland atau Tanah Tinggi Genting merupakan puncak gunung yang terletak dalam Banjaran Titiwangsa di Semenangung Malaysia yang merentasi sempadan Negeri Pahang dan Selangor dengan ketinggian 2000 meter di atas paras laut dengan suhu tidak melebihi 25°C dan sering menjunam ke bawah hingga 14°C secara tahunan. Hutan di Genting Highland berusia 100 juta tahun.  Disini terdapat satu-satunya kasino yang diniagakan secara sah di Malaysia dan orang-orang Islam tidak dibenarkan masuk. Genting Highland menyediakan kemudahan tempat tinggal yang selesa kepada pengunjung seperti Hotel Genting, Highland Resort Hotel, Resorts Hotel, Theme Park Hotel, Awana Genting dan First World Hotel.  First Worl Hotel merupakan hotel terbesar didunia  dengan menyediakan 6,118 buah bilik dengan harga yang berpatutan.  Selain daripada itu terdapat juga taman tema, padang golf, pusat beli-belah, simulator terjun langit, dewan konsert dan pelbagai kemudahan lain.

Pelbagai majlis anugerah/ konsert telah diadakan di Arena of Star, Genting Highland bukan sahaja dari dalam negeri tetapi juga dari luar negara seperti Bollywood Oscar - Zee Cine Awards 2007 (India) ,Lux Style Awards (Pakistan), konsert Black Eye Peas,The Pussycat Dolls, Cyndi Wang, Olivia Newton Jhon dan lain-lain. Genting Highland juga telah dijadikan sebagai garis penamat  pertandingan lumba basikal Tour de Langkawi dan menjadi salah satu acara mendaki paling panjang dalam sejarah sukan lumba basikal iaitu sejauh 30km.

Sumber :- Arkib Negara / Wikipedia

1 comment:

Anonymous said...

Nama tan sri lim goh tong tak ada ke? kalau tak ada uncle lim mana ada genting sekarang? Sohai!