Wednesday, March 13, 2013

Jenazah Dua Wira Negara "Operasi Daulat" Tiba di Kelantan Untuk Disemadikan



13 Mac 2013, Rabu :-

Pagi tadi Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak telah berbesar hati memberi penghormatan terakhir kepada Allahyarham Prebet Ahmad Hurairah Ismail dan Allahyarham Prebet Ahmad Farhah Roslan di Pengkalan Tentera Udara Malaysia di Subang.  Turut serta adalah Menteri Pertahanan Datuk Seri Zahid Hamidi, Panglima Angkatan Tentera Darat, Jeneral Tan Sri Zlkifli Zainal Abidin dan Panglima Tentera Laut, Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar.

Jenazah kemudiannya diterbangkan ke Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Pengkalan Cepa, Kelantan  dengan pesawat C-130 dan tiba jam 09:55hrs tadi dan disambut oleh lebih daripada 3,000 orang. Turut menyambut jenazah adalah Menteri Besar Kelantan, Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat ; Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed ; Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussin ; Panglima Tentera Darat, Jeneral Tan Sri Zulkifli Zainal Abidin dan Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman.

Sejurus tiba, jenazah telah dibawa ke hanger untuk diberikan penghoratan terakhir sebelum dibawa dengan van jenazah ke kampung halaman masing-masing untuk dikebumikan.  Allahyarham Ahmad Hurairah dari Kampung Bayu Lalang akan disemadikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Bayu Lalang, Pasir Mas, Kelantan manakala Allahyarham Ahmad Farhah dari Perumahan Desa Darulnaim II pula akan disemadikan di Tanah Perkuburan Islam Pasir Tumbuh, Kota Baharu, Kelantan.

Allahyarham Prebet Ahmad Hurairah Ismail meninggal dunia dalam pertempuran dengan Penganas "Tentera Diraja Kesultanan Sulu" di Sungai Nyamuk, Kampung Tanjung Batu, Lahad Datu manakala Allahyarham Prebet Ahmad Farhah Roslan meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya di KM 37 Lahad Datu-Tungku ketika menghantar makanan untuk angota keselamatan dalam Operasi Daulat di Lahad Datu. Kedua-duanya meninggal dunia semalam 12.03.2013.

Al-Fatihah kepada Allahyarham Prebet Ahmad Hurairah Ismail dan Allahyarham Prebet Ahmad Farhah Roslan  semuga rohnya ditempatkan bersama-sama orang-orang yang beriman dan beramal solleh.  Amin.

Entry Syah berhubung Pemergian Allahyarham Prebet Ahmad Farhah Roslan. http://tengkusyah.blogspot.com/2013/03/yang-di-pertuan-agong-dan-raja.html

Sumber :- Bernama

No comments: