Wednesday, February 29, 2012

Solat Jenazah di Masjid

29.02.2012, Selasa - Kebetulan hari ini Syah kerja half day (cuti) kerana ada appointment dengan Abang Bong jam 16:00hrs di Rimbun Denai Enterprise, Batu 18, Rawang untuk berbincang mengenai design pintu pagar Rawang Residence Syah. Syah keluar office jam 13:00hrs dan singgah lunch kat Seri Kenangan yang terletak di roof top Central Market. Syah order nasi goreng kampung dan tomyam ayam tetapi nasi sampai dulu dan tomyam lambat lagi kerana orang ramai dan Syah tanya boleh cancel tak dan terus pekerja tu kata boleh. Wow banyaknya nasi dia dan tak kedekut nampaknya kedai nie. RM5.00 jer dan memang Syah cadangkan anda semua cuba lunch kat sini jika ada kesempatan. Yang ta paw pun ramai juga, mungkin kedai nie famous kot dan ramai pelanggan sebab tu dia tak berkira sangat.

Lepas makan Syah bertolak ke Rawang menaiki bas SJ sambil makan kacang goreng plus minum teh hijau coz masa makan tadi Syah tak beli minuman. Syah sampai Pekan Rawang 30 minit sebelum jam 16:00hrs dan Syah singgah sebentar ke masjid Nurul Iman, Batu 18, Rawang untuk solat Zohor. Masjid nie sebenarnya pada Januari lepas ada kes orang letakkan kepala babi dihadapan tangga Masjid ini dan masih dalam siasatan pihak berkuasa. Lepas solat Syah berjumpa Abang Bong yang kedainya berhampiran Masjid tu.

Setelah selesai perbincangan dan on the way ke bas stop, kedengaran laungan Azan Asar dan Syah singgah solat di Masjid sekali lagi. Selepas solat berjemaah, Syah keluar dan nampak ada van jenazah dan beberapa orang wanita India yang tidak bertudung. Heran juga Syah dan dalam hati kata mungkin Indian Muslin yang meninggal tetapi ada beberapa orang melayu sekali. Lalu Syah masuk semula ke ruang solat untuk bersama-sama yang lain solat jenazah.

Lepas solat jenazah Syah keluar Masjid dan sebelum pakai kasut sempat tanya seorang wanita Melayu dalam rombongan tu dan tanya siapa yang meninggal. Selepas tu seorang perempuan Melayu lainnya kenalkan dirinya sebagai isteri kepada arwah. Katanya suami dia India Muslim (convert to Muslim - patutlah ada nampak wanita India yang tak bertudung dan itu adalah keluarga suaminya). Syah tanya sebab kematian dan katanya suami dia berusia lingkungan 60an dan ada penyakit kencing manis. Dia sebenarnya sihat tetapi baru-baru nie terpijak paku dan ini adalah penyebab kematiannya.

Sebelum Syah beredar Syah tanya dimana jenazah akan dikebumikan dan katanya Tanah Perkuburan Islam Kuala Garing, oooooooo kat area Rawang Residence Syah rupanya. Kakak tu dari Bukit Rawang dan sebelum Syah beredar Syah ucapkan takziah pada dia dan terus dia kata "Terima Kasih Yer Kerana Sudi Sembahyangkan Jenazah Suami Saya" Pilu rasanya hati Syah mendengar kata-kata Kakak tu. Yerlah ........... jodoh, ajal, maut dan pertemuan ditangan Tuhan. Al-fatihah kepada Allahyarham ........... Semuga rohnya ditempatkan bersama-sama orang-orang yang beriman dan beramal solleh. Amin.

On the way keluar Masjid hari mendung dan hujan rintik-rintik dan bila sampai kat pintu gate baru Syah teringat yang Syah tak sedekah duit kat Kakak tu tetapi disebabkan Syah dah keluar dan mereka sibuk masukkan jenazah dalam van Syah teruskan jer perjalanan. Sekarang teringat-ingat pula mengapalah syah tak bersedekat kat kakak tu tadi. Terkilan pula rasanya. On the way dalam bas hari hujan lebat dan sampai jew Rawang Residence basah kuyup Syah. Sekarang jam 22:42hrs dan Selamat Malam Semua, Sehingga berjumpa lagi dilain Entry.

No comments: