Sunday, January 6, 2013

Perlantikan Sultan Abdul Samad Sebagai Sultan Selangor ke-3 Pada 06.01.1857

06.01.2012, Ahad - Tentu kita semua pernah mendengar atau mengetahui mengenai Bangunan Sultan Abdul Samad berhampiran Dataran Merdeka, Kuala Lumpur tu kan?.  Tahu tak anda siapakah individu berkenaan? Sultan Abdul Samad adalah Sultan Selangor Darul Ehsan ke-3.  Kebiasaannya di Selangor ketika itu, apabila seorang Sultan mangkat, putera sulung baginda yang gahara akan mengambil alih tahta pemerintahan tetapi ada sedikit kelainan berlaku di Selangor berhubung pengganti Sultan selepas kemangkatan Sultan Selangor ke-2 iaitu Almarhum Sultan Muhammad. Putera Gahara bermakna anak lelaki yang lahir dari zuriat seorang Sultan dan isteri baginda yang berketuruna Raja sahaja.  Sebenarnya Sultan Abdul Samad bukanlah anak kepada Almarhum Sultan Muhammad tetapi merupakan menantu dan juga anak saudara Almarhum serta cucunda Sultan Selangor pertama, Almarhum Sultan Ibrahim Shah.  Perlantikan Sultan Abdul Samad telah mendapat persetujuan daripada empat pembesar negeri Selangor atas nasihat Raja Jumaat.  Keputusan ini dibuat kerana Raja Muda Muhammad iaitu anak kepada Amarhum Sultan Selangor ke-2 masih terlalu muda untuk ditabalkan sebagai Sultan ketika itu. Maka pada 06 Januari 1857, Sultan Abdul samad ketika itu yang bergelar Tengku Panglima Raja Selangor telah dilantik sebagai Sultan Selangor ke-3.  Bermula dari saat itu, Keturunan Sultan Selangor hingga sekarang adalah daripada Sultan Abdul Samad dan bukannya Raja Muda Muhammad.

Zaman pemerintahan Sultan Abdul Samad merupakan era penting dalam sejarah negeri Selangor dimana berlakunya perang saudara dalam merebut tahta negeri Selangor , campurtangan Inggeris di Selangor, bermulanya kemasukan orang Cina untuk membuka lombong bijih timah di Selangor dan Kuala Lumpur menjadi bandar perniagaan yang pesat membangun hingga kehari ini.  Sultan Abdul Samad memerintah Selangor selama 41 tahun dan mangkat pada 06 Februari 1898 dan dimakamkan di Makam Diraja Selangor di Jugra, Kuala Langat, Selangor.

Al-Fatihah ........... Semuga roh Almarhum Sultan Abdul Samad ibni Raja Abdullah ditempatkan bersama-sama orang-orang yang beriman dan beramal solleh.  Amin.

Sumber :- Arkib Negara / Wikipedia

No comments: