Sunday, September 15, 2013

Yang di-Pertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong Berangkat Ke Sarawak


15 September 2013, Ahad :- 


Shukur Alhamdulillah sebentar tadi Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di- Pertuan Agong Almu'tasimu Billahi Muhibbuddin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu'adzam Shah ibni Almarhum Sultan Badlishah dan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Tuanku Hajah Haminah binti Haji Hamidun telah selamat berangkat tiba ke Kuching, Sarawak.  Pesawat Diraja mendarat tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching pada jam 11:30 hrs. Keberangkatan tiba Seri Paduka Baginda berdua ke Sarawak adalah untuk menghadiri Sambutan 50 Tahun Sarawak Merdeka Dalam Malaysia. Keberangkatan tiba Seri Paduka Baginda berdua disambut oleh Yang di-Pertua Negeri Sarawak Tuan Yang Terutama Tun Datuk Patinggi Abang Muhammad Salahuddin bin Abang Barieng dan isteri, Yang Amat Berbahagia Toh Puan Datuk Patinggi Hajah Norkiah serta Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Alfred Jabu yang juga merupakan pengerusi pengelola sambutan 50 Tahun Sarawak Merdeka Dalam Malaysia.

Malam ini Seri Paduka Baginda berdua dijadualkan untuk menyaksikan perarakan kapal berhias di tebing sungai Kuching manakala pagi esok Seri Paduka Baginda berdua dijadual menghadiri Istiadat Perbarisan dan Rapat Raksasa Sambutan Hari Malaysia yang akan diadakan di Padang Merdeka. Pada sebelah petangnya pula, Seri Paduka Baginda berdua dijadualkan melawat pameran Sarawak Gemilang 50 Tahun bertempat di Kompleks Pelancongan Sarawak. Petang esok juga, Tuanku Hajah Haminah  dijadualkan melawat Taman Orkid berhampiran Dewan Undangan Negeri Sarawak di Petra Jaya. Pada sebelah malamnya pula, Tuanku Abdul Halim dijadual merasmikan Komplek Islam Sarawak di Jalan P. Ramlee.

Pada pagi Selasa, Seri Paduka Baginda berdua dijadualkan mengambil bahagian dalam satu acara golf di Kelab Golf Sarawak sebelum berangkat pulang ke Semenanjung pada  sebelah petangnya.

Sumber :- Bernama


No comments: