Wednesday, September 25, 2013

Sultan Muzaffar Shah III, Sultan Perak ke-13 Mangkat Pada 25 September 1754


25 September 2013, Rabu :-

Hari ini genaplah 259 tahun kemangkatan Sultan Perak ke-13, Almarhum Paduka Seri Sultan Muzaffar Shah III ibni Almarhum Raja Mansur.  Almarhum mangkat pada 25 September 1754 dan dimakamkan di Brahman Indera atau Bota Kanan, Perak dan dikenali dengan panggilan Marhum Haji Allah. Almarhum merupakan putera kepada Almarhum Raja Mansor, Yang Dipertuan Muda Pulau Tiga dan semasa menjadi Raja Muda, Almarhum bersemayam di Bernam dan kemudiannya bersemayam di Brahman Indera apabila menjadi Sultan Perak. Almarhum menaiki tahta sebagai Sultan Perak pada tahun 1928 hingga 1752. Pada tahun 1978, makam Almarhum telah diwartakan sebagai Tapak Tanah Bersejarah mengikut Akta Bendapurba tahun 1976.  

Semasa pemerintahan Almarhum terdapat perselisihan faham diantara Almarhum dan adinda baginda, Raja Bisnu yang merupakan Raja Muda ketika itu yang mendapat sokongan kuat daripada Daeng Chelak, Yam Tuan Riau.  Raja Bisnu kemudiannya diangkat menjadi Sultan Perak ke-14 dengan gelaran Paduka Seri Sultan Muhammad Shah dan bersemayam di Pulau Tiga mulai 1744 - 1750. Almarhum Sultan Muzaffar Shah III terpaksa berundur dan bersemayam di Sayong. Ketika ini negeri Perak mempunyai dua orang Sultan. Walau bagaimanapun akhirnya setelah mendapat kata muafakat dari kedua-dua belah pihak, akhirnya Almarhum menjadi Sultan Perak semula manakala Raja Bisnu kembali kejawatan asalnya iaitu Raja Muda.


Al-Fatihah ........... Semuga  Rohnya Almarhum Paduka Seri Sultan Muzafar Shah III (Marhum Haji Allah) ibni Almarhum Raja Mansur ditempatkan bersama-sama orang-orang yang beriman dan beramal solleh.

Sumber :- Hari Ini Dalam Sejarah / dinbatubara / Biografi Bergambar DYMM Sultan Azlan Shah /Orang Dua Belas

No comments: