Wednesday, September 22, 2010

Raja Zarith Sofea Canselor UTM yang Baru - 22.09.2010

Tahniah kepada Isteri DYMM Sultan Johor dan juga merupakan Naib Canselor Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Yang Maha Mulia Raja Zarith Sofiah binti Almarhum Sultan Idris Shah diatas perlantikan baginda sebagai Canselor UTM yang baru bagi menggantikan Bonda Mertua Tiri baginda YMM Sultanah Zanariah binti Almarhum Tengku Ahmad yang telah tamat tempoh perlantikan pada 30.09.2010 lepas. Perlantikan yang berkuat kuasa mulai 01.06.2010 ini telah mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong, Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Al-Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin.

Majlis Pengisytiharan Canselor Baru UTM akan diadakan pada hari Sabtu ini 25.09.2010 sebelum Majlis Konvo ke-45 UTM bermula. Sultan Johor, DYMM Sultan Ibrahim ibni Almarhum Sultan Iskandar akan turut serta dalam majlis ini dimana Menteri Pengajian Tinggi Malaysia, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin akan membacakan watikah perlantikan berkenaan. Program dijangka bermula seawal jam 08:00am.

Menurut Naib Canselor UTM, Datuk Dr. Zaini Ujang, Perlantikan YMM Raja Zarith Sofea bertepatan dengan latar belakang baginda yang berpendidikan tinggi, mempunyai minat dalam bidang penulisan dan aktif dalam bidang sukarelawan & badan amal. Beliau berharap agar dengan perlantikan ini YMM Raja Zarith Sofiah akan dapat meningkatkan imej UTM dan memertabatkan UTM setaraf dengan pusat pengajian terkemuka didunia.

No comments: