Tuesday, January 21, 2014

Nor Jan Shah Dibebas Dari Tahanan Reman Dengan Jaminan Polis

21 Januari 2014, Selasa :-

Nor Jan Shah atau lebih dikenali sebagai Raja Nor Jan Shah yang mendakwa dirinya sebagai Sultan Melaka telah dibebaskan dari tahanan reman dengan jaminan polis pagi tadi. Tahanan reman keatas Nor Jan Tuah bermula 14 Januari lepas bagi membantu siasatan pihak Polis dibawah Seksyen 41(1) Akta Hasutan 1948 kerana mengadakan beberapa majlis penganugerahan pingat, bintang dan darjah kebesaran yang tidak diiktiraf oleh kerajaan. Setelah urusan jamanian beliau selesai, Nor Jan Shah dilihat keluar daripada Ibu Pejabat Polis Kontijen Melaka pada jam 12:50hrs dan kemudiannya menaiki kereta BMW berwarna biru tua.

Timbalan Ketua Polis Melaka Datuk Shah Gzali Khan Shahadat dalam kenyataannya kepada Bernama hari ini memaklumkan bahawa :-
  • "Kes masih dalam siasatan terutamanya berkenaan dakwaannya mendapat surat pengesahan daripada ICJ (Mahkamah Keadilan Antarabangsa), yang kita perlukan kerjasama daripada Pejabat Peguam Negara untuk Pastikan dakwaan itu benar atau tidak".
  • "Kita akan mohon bon mahkamah bagi memastikan beliau tidak menganjurkan majlis atau aktiviti berkitan kesultanan sehingga siasatan ini selesai". 
Sumber :- Bernama

No comments: