Friday, February 1, 2013

Tuanku Abdul Halim Sempurnakan Istiadat Penganugerahan Darjah Kebesaran,Bintang dan Pingat Sempena Sambutan Hari Wilayah

01 Februari 2013,Jumaat :-

Sambutan Hari Wilayah dengan tema Perpaduan Teras Kesejahteraan Wilayah Persekutuan berjalan lancar hari ini dimana Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Almu'tasimu Billahi Muhibbuddin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu'adzam Shah ibni Almarhum Sultan Badlishah telah berkenan menyampaikan darjah kebesaran, bintang dan pingat kepada 283 orang penerima. Istiadat yang diadakan di Istana Negara ini turut dihadiri oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Tuanku Hajah Haminah binti Haji Hamidun, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri Datin Seri Rousmah Mansor, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yasin dan isteri Puan Seri Noorainee Abdul Rahman serta Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin. Istiadat penganugerahan darjah kebesaran, bintang dan pingat sempena sambutan Hari Wilayah ini merupakan julung kalinya diadakan di Istana Negara yang baru di Jalan Duta ini.

Datuk Seri S Samy Vellu yang merupakan Duta Khas ke India dan Asia Selatan telah mendahului senarai 283 penerima darjah kebesaran, bintang dan pingat dengan menerima Darjah Seri Utama Mahkota Wilayah (SUMW) yang membawa gelaran  Datuk Seri Utama. Penerima-penerima darjah kebesaran, bintang dan pingat sempena sambutan Hari Wilayah adalah seperti berikut :-
  1. 3 penerima dianugerahkan Darjah Seri Utama Wilayah (SUMW) yang membawa gelaran Datuk Seri Utama.
  2. 8 penerima dianugerahkan Darjah Seri Makhota Wilayah (SMW) yang membawa gelaran Datuk Seri
  3. 41 penerima dianugerahkan Panglima Mahkota Wilayah (PMW) yang membawa gelaran Datuk.
  4. 28 penerima dianugerahkan Johan Mahkota Wilayah (JMW)
  5. 45 penerima dianugerahkan Kesatria Mahkota Wilayah (KMW)
  6. 73 penerima dianugerahkan Ahli Mahkota Wilayah (AMW)
  7. 85 penerima dianugerahkan Pingat Pangkuan Mahkota Wilayah (PPW)
Penerima SUMV pada tahun ini adalah tiga orang tetapi dalam majlis yang di adakan pagi tadi  jumlah penerimanya adalah seramai empat orang termasuk Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar  yang dikurniakan darjah ini pada tahu lepas tetapi tidak dapat hadir atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan tahun lepas, menerimanya tahun ini.

Dalam titah baginda, Tuanku Abdul Halim mahukan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan berada pada kedudukan teratas dalam aspek berdaya huni, daya saing, mesra perniagaan dan indeks kebahagiaan. Baginda juga amat sukacita melihat Kuala Lumpur sebagai ibu negara membangun dengan pesat dan terus berada di landasan yang betul kearah mencapai status bandaraya bertaraf dunia. Baginda juga berharap agar laungan muhibah serta perpaduan terus  dipupuk dalam semua peringkat masyarakat selain berusaha menerapkan nilai-nilai murni bagi melahirkan warga Wilayah Persekutuan yang berilmu, berintegriti dan berpegang teguh kepada ajaran agama.  Tambah baginda lagi, aset penting bagi memastikan aspirasi Wawasan 2020 tercapai adalah melalui  modal insan yang bersatupadu, berkualiti dan mantap. 

Sumber :- Bernama

2 comments:

hotdragonwarrior said...

slm abg syah
ada latest pic permaisuri agong pakai crown (berhijab) atas takhta tak?

tengkusyah said...

Tak ada ....... hotdragon :-)