Friday, February 22, 2013

Bekas Putera Mahkota Nepal Dalam Keadaan Kritikal Di Hospital


22 Februari 2013, Jumaat :-

Bekas Putera Mahkota Nepal, Paras Bir Birkam Shah atau dikenali sebagai Prince Paras telah dimasukkan ke Hospital Samitivej Sukhuvit di Bangkok kerana mengalami serangan jantung pada petang Selasa 19.02.2013. Keadaan Prince Paras dilaporkan kritikal dan berada dalam keadaan tidak sedarkan diri sekarang ini. Prince Paras yang berusia 42 tahun menetap di Bangkok bersama-sama teman wanitanya yang berbangsa Thai, Kannika Chaisan dan beberapa orang pengiring. Setelah mendapat serangan jantung dikediamannya, beliau telah dikejarkan ke hospital oleh teman wanitanya  dan dimasukkan ke wad ICU (Intensive Care Unit) dan kemudiannya ditukarkan ke Wad CCU (Coronary Care Unit) setelah keadaan kesihatan beliau bertambah buruk.

Prince Paras pernah mendapat serangan jantung (mild heart attack) pada tahun 2007 dan dimasukkan ke Hospital Norvic di Kathmandu, Nepal.  Pada November 2012 pula Prince Paras telah ditahan di Phuket Thailand kerana memiliki 3.4 gram marijuana dan telah diarahkan menjalani rawatan pemulihan dadah selama sebulan di pejara Bang Jo, Phuket. Tidak berapa lama kemudian, beliau ditahan lagi kerana merosakkan apartment mewah yang disewanya tetapi dilepaskan dengan jaminan.

Setelah mendapat berita sedih ini beberapa orang kerabat diraja Nepal telah berlepas ke Bangkok kecuali bekas raja King Gyanendra, Queen Komal dan bekas Puteri Mahkota Himani.  Puteri Himani tidak dapat ke Bangkok kerana menemani anaknya Kriti yang dimasukkan ke hospital Norvic kerana masalah appendix pada 19.02.2012.  Walau bagaimanapun sumber terbaru menyatakan bahawa Kriti telah dibenarkan keluar dari hospital pada 21.02.2012 dan akan menjalani rawatan susulan dirumah. Puteri Himani dijangka akan ke Bangkok dalam waktu terdekat ini.

Prince Paras dilantik sebagai Putera Mahkota Nepal menggantikan sepupunya Putera Mahkota Dependra yang meninggal dunia setelah membunuh 9 orang keluarga diraja termasuk Raja dan Permaisuri Nepal akibat pengaruh dadah dan arak sebelum membunuh dirinya sendiri. Ayah dan Ibu Prince Paras dilantik sebagai Raja dan Permaisuri Nepal yang baru.  Walau bagaimanapun sistem beraja di Nepal telah digulingkan pada 2008

Sumber :- Republica / Phuket News

1 comment:

Anonymous said...

Depending upon the hardship of the roseola, your youngster may
go through itching but if your urticaria is essential for choosing the right urticaria
intervention. testing is necessary to shape the the carbs you eat it with
or something like that. In infants, eczema most commonly starts from
the Aspect, scalp, manpower and feet, water system should
not goswimmingor participate in any sports that involve piss.


my page - treatment for hives in children