Saturday, June 5, 2010

Raja Tengku Putri Anis Dakwa Beliau Adalah Keturunan Ketujuh Puteri Saadung - 05.06.2010

Utusan Malaysia telah melaporkan pengakuan seorang individu bernama Raja Tengku Putri Anis bt Raja Sazali, 24 tahun yang mendakwa dirinya merupakan waris ketujuh kepada Puteri Saadong, yang merupakan satu mitos dan legenda di Negeri Kelantan. Beliau sebenarnya telah menyimpan lama rahsia keturunanya ini tetapi belum tiba masa yang sesuai untuk diumumkan kepada masyarakat. Putri Anis merupakan salah seorang kawan Syah dalam Facebook.

Menurut Putri Anis, Puteri Saadong telah merajuk membawa diri ke Acheh, Indonesia dan telah meninggalkan sumpahan selama 420 tahun berbunyi :-

Kutinggalkan rakyat, kutinggalkan negeri, kutinggalkan harta, kutinggalkan segala. Merajuk diriku sehelai sepinggang, lalu berlabuh di tempat asalku, di mana bumi ku pijak, di situ langit kujunjung, aku bersumpah tak lagi ku injak negeri Kelantan sehingga cukup tujuh keturunan.

Putri Anis mendakwa bahawa beliau adalah keturunan ketujuh Puteri Saadong yang akan menamatkan sumpahan berkenaan. Teringat pula kisah Mahsuri di Langkawi dan keturunan ketujuhnya Wan Aishah yang telah berkahwin baru-baru ini.

Walau bagaimanapun Pertubuhan Kerabat Raja Jembal Kelantan (PKRJ) tidak mengiktiraf Raja Putri Anis sebagai waris keturunan ketujuh Puteri Saadong sepertimana yang didakwanya.Yang Dipertua PKRJ, Nik Yusuf Nik Muhamad berkata, PKRJ turut terkilan kerana Raja Tengku Putri Anis membuat pengakuan tersebut tanpa merujuk terlebih dahulu kepada pertubuhan itu.

Nik Yusuf memaklumkan bahawa upacara pemahsyuran Puteri Anis sebagai Sri Ratu Ketujuh Saadong sempena mengakhiri apa yang dikatakan sumpahan tujuh keturunannya pada hari Selasa ini juga tidak perlu dilakukan sebelum dakwaan berkenaan dibuktika benar. Nik Yusuf mencadangkan agar beliau dapat berjumpa dengan PKRJ untuk mengkaji salasilah dan kebenaran dakwaannya itu. Nik Yusuf tidak menafikan dakwan itu tetapi tidak boleh mengiktirannya selagi tiada bukti kukuh kesahihannya. Beliau tidak pernah mempercayai kewujudan sumpahan itu dan menggangapnya sebagai mitos dan dongeng sahaja dan ini bukanlah kali pertama seorang individu mendakwa mereka adalah kerabat Raja Jembal tetapi bila dibuat kajian ia ternyata tidak benar.

20 comments:

tokkumad said...

Saya Gembira dengan berita mengatakan YM Raja Tengku Putri Anis adalah keturunan ke7 Putri Saadong. Juga sebagai waris kepada Putri Saadong saya sangat berharap supaya kekeliruan mengenai kewujudan generasi Putri Saadong dapat diselesaikan dengan YM Tengku Putri memberi bukti bagi membuktikan kebenaran kewujudan generasi ke 7 ini.

Anonymous said...

yeke dia nih keturunan puteri saadong.tak cantik je rupe.pelik je tengok..biar betik dia ni keturunannya,takde rupe di raja lgsung.

Anonymous said...

macam rupe orang pakai botokx ade la..kuikuikui..

Husaini said...

salam....mahu juga saya bertanyakan pada anonymous apakah ukurannya rupa seorang raja tu ?tokkumad saya sangat setuju.apa pun kita bagi tengku putru anis ruang untuknya.sebaiknya kita mendengar baru kita memberikan komen.

Anonymous said...

huh...btol ke dia ni keturunan putri saadong?? dalam paper hr ni tulis fmly dia ckp bukan. elok rujuk pd PKRJ. skrg smua pon blh ckp, tp perlu la ade black n white. xckup skadar mnilai pd rupa jer. klu nak ikotkan moyang sy masih hidup lg n skrg mnetap d pasir puteh. klu ikot citer dia, ktorg ni kturunan raja gak...dr jambi. hehe...tp smua tu x penting. ape sgt la ade pd kturunan, yg penting iman n amal. salam...

tg abd ghani said...

citer itu sekadar mitos & dongeng..budak anis ni memang suka berkhayal...

Anonymous said...

excuse me en ghani wei ,, at least dia ni berani menampilkn dirinya..bnr atau tak no2 ,akan dilihat dr masa ke semasa..org yg ada darah keturunan pun belum tentu memberi manfaat pada bangsa,agama dan tanah air ..plg kurangnya diani ada dngr cerita jgklah sdh menyiapkan dana utk menubuhkan yayasan kemiskinan bg rakyat jelata,membangun pusst akhlak islamiah,rumah org2 tua yg terbiar dan galery harta pesakanya akan dibangunkan di kelantan tnpa menggunakan seperak pun duit kerajaan atau rakyat mksdnya xmembebankan org ..klu berangan atau khayal diani jgk xkan ddk sebaris dgn profesor peringkat global sampai ke arab dan ke eropah bkn indonesia shj la...tngk dulu baru kata.

cicak said...

membangun pusst akhlak islamiah konon tngok family dier boleh tahan jauh panggang dari api

cicak said...

nak membangun pusat akhlak islamiah konon tngok lah dlu kuarga dia mcm ner jauh panggang dari api

Anonymous said...

aik cicak dengki ke..klu nk jd pewaris jg perkenalkan diri paling kurang orang tahu cicak ni keturunan manusia ke atau serangga...

Anonymous said...

Bagi dia peluang and ruang untuk ditegakkan keadilan yang dia ras hilang.. Semua sejarah perlu dibuktikan... Jangan sampai jadi Hang Tuah dan Puteri Gunung Ledang yang hanya membuatkan kita rasa kuat tetapi sebenarnya lemah. Puteri Saadong putri setia dan berpegang pada agama.. Kalau keturunannya timbul apa salahnya kita terima orang baik2

kesatuan pejuang malaysia said...

420 tahun baru 7 keturunan muncul.420 bahagi 7 =60 tahun.maknanya ptri saadong umur 60 baru dpt anak sorang keturunan pertama.bila keturunan pertama umur 60,baru dapat anak yg dikira keturunan kedua.xlogik seorang yg berumur 60tahun boleh beranak dan anak cucu dia kene tggu 60 tahun bru beranak.pada hemat saya, dlm tempah 420 tahun ni lebih dr 7 keturunan boleh keluar.ok cuba bayangkan tahun 1900,lahir la sorang yg bernama abdullah.lpstu umur dia 25,dia kawin dan dpt anak.masa tu adalah tahun 1925.ok anak nama Ahmad dia pulak kawin umur 25 dan dapat anak(generasi ketiga)nama abu .tu baru 1950.ok seterusnya abu (gen ke tiga@cucu abdullah td) kawin jugak umur 25,dapat anak nama Kasim pd 1975(tu dah masuk generasi ke 4).ok kasim pulak kawin 30 pada taun 2005,dpt anak nama zulkifli (generasi kelima).

nah,dlm tempoh 105 tahun, dah boleh ada lima generasi.cuba bayangkan kalau 420 tahun? bukan boleh smp 20 generasi?

setiap maklumat yg sampai kepada kita perlu diselidiki dahulu kesahihannya melalui sedikit kajian dan kerja matematik simple mcm sy buat.

sekian terima kasih

Anonymous said...

keturunan ke 7 bukan macam tu kot maksudnya..

Atom said...

kalau ikut kiraan matematik mcm logik la kan,tapi kalau bkn mcm tu maksud "tujuh keturunan" tu dii kira macam mane? konfius sudah

changkong said...

biar la masa dan keadaan yang menentukan....

Chang Kong said...

apa yang penting kajian menyeluruh kena lakukan,lagi pun dia bukan nya menuntut takhta kelantan,cuma war-warkan yang dia tu keturunan Puteri Sadong aje....

Anti Akuan Murahan said...

Naper dia tak ngaku jadi keturunan ke-7 Makcik Bedah ?

Kenapa Puteri Saadong ? Sebab Puteri Saadong memang dikenali dan terkenal di Kelantan ...

Bukan soal menuntut takhta. Ini soal yang dia tahu dengan mengaku sebagai keturunan orang terkenal boleh membantu dia "mencapai sesuatu" yang dia nak.

Memanglah nak buat pusat akhlak itu ini, orang miskin itu ini, biar la kasi jadi kenyataan dulu baru cakap. Ini blom apa2 dah jaja abis. Tak malu ngan Syed Bukhari ker ?

Pastuh, ada ke patut kata benar atau tidak itu no.2 ... Ingat cerita Hantu Kak Limah Balik Rumah ker ?

Mengaku memang mudah, nak membukti jer susah. Tapi takper sebab org Melayu gemar terima cerita bulat2, bukan nak mengkaji macam orang putih.

Wilfred Kulungan said...

Please give Puteri
Anis a chance to proof herself.I am sure got the relevant documents to substantiate her claim. None of us has the right to criticize other. Please let us support her and not to pass judgement

Wilfred Kulungan said...

Please give Puteri
Anis a chance to proof herself.I am sure got the relevant documents to substantiate her claim. None of us has the right to criticize other. Please let us support her and not to pass judgement

Anonymous said...

BILA HATI TAHU MERASA
BILA SEMUA DERIA BERFUNGSI SEMPURNA
MAKA AKAL AKAN DAPAT MENILAI
DIMANA LETAKNYA PERMATA BERHARGA

* KEPALA PUAKA *