Thursday, October 9, 2014

Seorang Lelaki Mengaku Mencuri "Tassle" Pedati Emas Diraja Belanda




Mantan Queen Beatric of the Netherlands yang merupakan bonda kepada King Willem-Alexander menaiki Pedati Emas Diraja ketika baginda berada diatas tahta sebagai Queen of the Netherlands.


09 Oktober,2014, Khamis :- 

Pada September lepas seorang lelaki bernama Core Priele dari Sleeuwijk membuat pengakuan kepada portal berita Omroep Brabant bahawa beliau telah mencuri "tassle" atau tali hiasan daripada Pedati Emas Diraja. Pedati Emas Diraja ini kebiasaannya digunakan oleh Raja Belanda sebagai kenderaan rasmi baginda untuk ke Parlimen bagi pembentangan budget yang diadakan pada bulan September setiap tahun.

Kejadian ini sebenarnya berlaku hampir 60 tahun lepas. Ketika itu Priele yang merupakan bekas anggota bomba ditugaskan untuk mengawasi Pedati Emas Diraja berkenaan.  Walau bagaimanapun tanpa disengajakan, beliau telah terpijak "tassle" berkenaan dan putus. Beliau berasa panik kerana telah merosakkan kederaan diraja berkenaan lalu mengambil keputusan menyimpan "tassle" tersebut kedalam poket beliau dan tidak memberitahu sesiapa berhubung insiden ini dan merahsiakan perkara berkenaan hampir enam puluh tahun.

Selepas pengakuan ini, beliau telah menerima surat daripada Istana Diraja yang memaklumkan bahawa His Majesty King Willem-Alexander of the Netherlands telah mengampunkan perbuatan beliau tetapi baginda menitahkan agar "tassle" berkenaan dipulangkan semula kepada pihak Istana Diraja.

Agak-agaknya beliau simpan lagi tak "tassle" berkenaan ?

Sumber :- Royalty.nu

No comments: