Monday, August 31, 2015

Mengapa Al-Marhum Tunku Abdul Rahman Dimakamkan Di Kedah


Makam Diraja Langgar, Alor Setar, Kedah.

31 Ogos 2015, Isnin :-

Gambar diatas adalah Makam Bapa Kemerdekaan Malaysia iaitu Al-Marhum YTM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj Ibni Al-Marhum Sultan Abdul Hamid Halim Syah.  Al-Marhum mangkat pada  06 Disember 1990 sewaktu berusia 87 tahun di Kuala Lumpur dan dimakamkan di Makam DiRaja Langgar, Alor Setar, Kedah. Manakala gambar dibawah adalah pusara Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri di Makam Pahlawan, Masjid Negara, Kuala Lumpur. Makam Al-Marhum ini Syah ambil pada Desember 2006 sewaktu ziarah ke Makam Diraja Langgar manakala gambar pusara di Makam Pahlawan ini Syah ambil pada November 2009.



Makam Pahlawan, Masjid Negara, Kuala Lumpur.

Jika anda pernah ke Masjid Negara, terdapat satu kubah di dalam kawasan Masjid Negara yang menempatkan pusara Perdana Menteri Malaysia dan Timbalan Perdana Menteri Malaysia. Manakala dibahagian luarnya terdapat beberapa pusara untuk mereka yang berjasa kepada negara.


Gambar pusara dalam kawasan Makam Pahlawan ini pula diambil pada April 2010.



@ Makam Pahlawan, May 2012.

Terbaca di FB dan sebuah blog pagi tadi yang menyatakan bahawa dalam wasiatnya Almarhum menolak  untuk dimakamkan di Makam Pahlawan tetapi memilih untuk dimakamkan di Makam Diraja Langgar yang merupakan kawasan permakaman keluarga diraja Kedah. 

Syah secara peribadi bersetuju dengan wasiat Al-Marhum itu kerana Al-Marhum merupakan keluarga diraja Kedah dan putera kepada Seorang Sultan dan Makam Diraja adalah tempat yang sesuai untuk persemadian jenazah Al-Marhum. Walau dimanapun Al-Marhum dimakamkan, struktur binaan makam Al-Marhum adalah sama seperti pusara-pusara Bekas Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri yang disemadikan didalam kubah Makam Pahlawan di Masjid Negara.

Al-Fatihah ........... Semuga Rohnya Al-Marhum YTM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj Ibni Al-Marhum Sultan Abdul Hamid Halim Syah ditempatkan bersama-sama orang-orang yang beriman dan beramal solleh. Amien.


No comments: