Pagi nie Syah dari Rawang Residence dan perjalanan bas ke KTM Rawang berjalan lancar dan sempat dapat naik Ipoh-KL Shuttle jam 07:00hrs dan sampai 40 minit kemudiannya di KL Sentral. Keluar sahaja dari Stesyen KTM KL Sentral, Syah terkejut bila melihat pintu masuk Stesyen LRT Putra KL Sentral ditutup. Pada mulanya Syah ingat LRT ditutup kerana ada masalah teknikal tetapi di sebelah pintu kecemasan, Syah lihat para penumpang beratur untuk masuk. Bila Syah pandang ke atas nampak macam ada pekerja sedang membetulkan sesuatu. Sahihlah pintu masuk utama tu tak boleh dibuka. Ada-ada sahaja LRT nie, bukan nak merungut tetapi tengoklah sendiri perkhidmatan yang mereka berikan. Taulah perkara ini memang tak diduga tetapi mengapa boleh jadi begini dan jika alasanya benda nak jadi it is a lame excuse. Tambang mahal tapi mutu perkhidmatannya bermasalah dari gerabak hinggalah infrastrukturnya seperti yang berlaku sekarang nie. Pernah terjadi beberapa kali di Stesyen Melati, Entrance Gate tak berfungsi dan hanya satu jer boleh digunakan.
Pintu Kecemasan yang digunakan untuk keluar/masuk ke Stesyen LRT KL Sentral
Untuk memasuki Stesyen, penumpang yang keluar dan masuk terpaksa menunggu giliran menggunakan hanya satu pintu kecemasan yang luasnya macam pintu rumah kita. Bayangkan insiden ini berlaku dalam waktu puncak dimana semua orang dalam perjalanan ke tempat kerja. Adalah 10 mini berbaris baru dapat masuk. Pihak pengurusan LRT Putra harus memandang serius perkara-perkara seperti ini kerana kekerapan berlakunya masalah di LRT Putra agak ketara kebelakangan ini dan membuatkan pengguna perkhidmatan awam ini berasa tidak selesa terutamanya jika dibandingkan dengan kadar harga tiket dan mutu perkhidmatan yang diberikan. Jam 09:00hrs tadi one of my colleague lambat masuk office katanya terpaksa menunggu lama untuk masuk Stesyen LRT KL Sentral kerana pintu utama tutup dan Syah senyum jer sambil tunjukkan gambar yang Syah ambil tadi. Walau bagaimanapun langkah pihak pengurusan LRT Putra menambah empat gerabak berbanding dua adalah satu keputusan yang bijak dan dapat mengurangkan kesesakan dan memberi keselesaan kepada pengguna untuk ke destinasi masing-masing terutamanya pada waktu puncak. Tak semua benda di LRT nie tak elok belaka, mana yang elok kita pujilah mana yang tak elok mereka kena terima komen pelanggan dengan sikap yang positive dan memperbaikinya. Kita bukannya nak cari salah siapa-siapa.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.